Mainos

45 minuuttia: Valtionyhtiössä poskettomia ylitöitä – astioissa silti pitkäkarvaista hometta

Finnairin omistaman catering-yhtiön LSG Sky Chefs Finlandin työntekijät ovat paiskoneet hurjia ylitöitä viime kuukausien aikana, kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma.

Pääluottamusmies Reijo Hiltunen vahvistaa tiedot.Hänen mukaansaylitöitä on saattanut kertyä työntekijälle kahdessa viikossa jopa yli 70 tuntia.

Kaikkiaan 80:n työntekijän joukko paiski viidessä kuukaudessa liki 13 000 tuntia ylitöitä. 45 minuuttia -ohjelman tietojen mukaan se tarkoitti välillä jopa 16-tuntisia työpäiviä.

Toimitus sai käsiinsä Finnairin sisäisillä verkkosivuilla käytyä keskustelua. Siellä muun muassa kerrottiin kesätyöntekijöiden tehneen kovaa tiliä.

– He riemuitsivat jatkuvista hälytysylitöistä, eivät olleet kuulemma missään päässeet sellaisiin kesäansioihin kuin meillä, kirjoittaa eräs keskustelija.

Työsuojelua valvova aluehallintoviranomainen on tällä viikolla vastaanottanut ilmoituksen jatkuvista ylitöistä johtuvasta työsuojelurikkomuksesta.

Pesu viipyi, astiat homeessa

Kun kesätyöntekijöiden pesti päättyi, kiire räjähti käsiin ja tiskivuori kasvoi. Ruokien tarjoilukärryjä eli trolleja pakattiin likaisine astioineen lentokoneesta kontteihin odottamaan pesua.

Pesu kuitenkin viivästyi ja astiat alkoivat homehtua. Helsinki-Vantaalta kontteja on toimitettu jopa Viroon LSG:n toiseen toimipisteeseen työpaineen helpottamiseksi.

Yrityksen johdon mukaan ongelma syntyi, kun se sai asiakkaakseen Japan Airlinesin ja aiemmat suunnitelmat henkilöstön tarpeesta eivät pitäneetkään.

– Yritimme palkata ihmisiä, mutta kesäkuukausina se oli erittäin vaikeaa emmekä onnistuneet kovin hyvin. Äskettäin olemme palkanneet 20 uutta työntekijää, selittää toimitusjohtaja Steffen Rosch.

Erään työntekijän mukaan kiire ei ole kuitenkaan vain viime kesän murhe.

– Tämä on jokakesäinen ongelma. Pihan perällä on rivi kuormauksen autoja täynnä homehtuvaa tiskiä. Kun autot saadaan välillä tyhjäksi, pitää nekin desinfioida ennen kuin niillä voi hygieenisesti kuljettaa taas elintarvikkeita koneille, hän kirjoittaa.

Toinen työntekijä kertoo, että kärryt ovat odottaneet pesua jopa yli kuukauden.

– Nyt maanantaina pestiin "kaasunaamarit" päässä kalustonpuhdistuksessa yli kuukauden autossa seisonutta tavaraa eli hometta ja matoja siis riitti.

45 minuuttia sai haltuunsa myös kuvia lentomatkustajien astioista, jotka ovat odottaneet puhdistusta pitkiä aikoja. Kuvista näkee, että pesu on pahasti viivästynyt. Toimitusjohtaja Rosch myöntää, että kiireisimpänä aikana kärryt ovat olleet pesemättä tavallista pidempään, useampia päiviä. Roschin mukaan tämä ei ole aivan tavatonta catering-toiminnassa.

– Kärryt lämpenevät ja tietenkin siellä tapahtuu kehitystä ruuantähteissä. Hometta tulee samalla tavalla kuin jos jätät tomaatin kotona pöydälle.

Onko siellä ollut matoja?

– Ei minun tietääkseni.

Työryhmä: Nina Rahkola ja Salla Vuorikoski

45 minuuttia sai haltuunsa kuvia lentomatkustajien astioista, jotka ovat odottaneet puhdistusta pitkiä aikoja.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.