Mainos

Aamulehti: Lentäjän virhe yhä useamman lentoturman syy

Omien kykyjen ja taitojen virhearviointi. Lentotilan ja sään virhearviointi. Koneen suorituskyvyn virhearviointi. Ensi viikon alussa liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikolle luovutettava ilmailualaa koskeva selvitys on lentoharrastajan näkökulmasta suoraa tekstiä, kirjoittaa Aamulehti.

Viime vuosina Suomessa tapahtuneiden lento-onnettomuuksien syy on löytynyt enimmäkseen lentäjästä.

Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) Liikenteen analyysit -osaston johtaja Heli Koivu ei halua kommentoida raporttia ennensen julkaisua, mutta ottaa esimerkkinsä aiemmista tutkimuksista.

– Monissa tapauksissa on ollut osallisena lentäjä, jolla on verrattain vähäinen lentokokemus tai rutiini lentämiseen, Koivu kertoo.

Sakkaaminen yleisin syy

– Lento-onnettomuuksien syy ei ole ollut tekninen edellisten kuuden vuoden aikana. Yleisin syy on nyt koneen sakkaaminen, joka on seurausta lentäjän tekemisistä. Silloin siipi menettää suuren osan nostovoimastaan. Sen seurauksena kone alkaa pudota, johtava tutkija Ismo Aaltonen kertoo.

Sakkaaminen on korostunut onnettomuuksissa, joissa on lennetty ultrakevyillä koneilla.

Trafin tammikuussa julkaisema analyysi harraste- ja yleisilmailukoneiden onnettomuuksista vuosilta 2011–2013 kertoo, että lentotuntien määrä on laskenut tasaisesti.


Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.