Mainos

Ahtaajat pysäyttivät Kotkan satamat

Kotkassa aamukuudelta alkanut työnseisaus pysäytti käytännössä satamien toiminnan täysin. Kuuden satamaoperaattorin palveluksessa olevien 850 ahtaajan on määrä palata töihin keskiviikkoaamuna.

Käytännössä työnseisaus hiljensi kolme satamaa eli Mussalon, Hietasen ja Kantasataman. Kotkan Sataman johtaja Kimmo Naski pitää erittäin valitettavana sitä, että asioista ei päästä sopuun neuvotteluissa. Sataman omissa kauhuskenaarioissa varauduttiin ilmassa leijuneeseen lakonuhkaan, mutta tiistainen työnseisaus tuli täysin odottamatta.

-Laskelmien aika on myöhemmin, mutta tämä vaikuttaa välittömästi noin sadan yrityksen toimintaan, Kimmo Naski sanoi. Kotkan satamaa on kehitetty voimakkaasti yhdessä Kotkan kaupungin kanssa. Sataman palveluksessa olevat työntekijät tekivät tiistaina huolto- ja korjaustöitä.

Kotkan satama-ahtaajien pääluottamusmies Juha Anttila sanoi, että paikallaan junnaaviin neuvotteluihin halutaan pistää vauhtia järeällä aseella.

-Asiat, joihin yritämme vaikuttaa, ovat isoja. Eväät ovat vielä levällään pöydällä, Juha Anttila sanoi. Hänen mukaansa työntekijäpuoli toimii niin yksissä tuumin, että lakkovahteja ei sataman porteilla tarvita.

Valmiudet uusiin työnseisauksiin

Kolmessa vuorossa toimivat ahtaajat kiistelevät työnantajapuolen kanssa muun muassa laivojen ahtaamisesta yöaikaan. Keskeisimmäksi riidan aiheeksi on kuitenkin noussut tilapäisen työvoiman käyttö.

-Tilapäistyö on ykkösasia tällä kierroksella. Kyse on kuitenkin kokonaispaketista, johon liittyvät myös palkkauskysymykset, Anttila kertoi. Hänen mukaansa työntekijöillä on valmiudet uusiin työnseisauksiin, mutta päätöksiä niistä ei ole tehty.

Steveco Oy:tä väliaikaisesti johtava Heikki Marttinen sai eilen kello kahdeksan aikoihin illalla tiedon tämän päivän lakosta. Hän pitää sitä erittäin valitettavana ja tarpeettomana, sillä torstaiksi oli jo sovittu seuraava neuvottelu.

-Yllätyksenä tämä tuli, sillä molempien osapuolien oli määrä tehdä kotiläksyjä torstain neuvotteluja ajatellen, Marttinen sanoi. Hänen mukaansa tilapäistyövoiman käytöstä on löydetty yhteisiä näkökulmia.

Meriteillä juna-aikataulut

Marttisen arvion mukaan päivän työnseisauksesta aiheutuu Stevecolle seurannaisvaikutuksineen noin miljoonan euron tappiot.

-Nykyiset toimitusaikataulut meriteitse ovat kuin juna-aikataulut. Asiakkaat ovat tottuneet niihin. Päivän lakon jälkeistä ruuhkien purkamista haittaa vielä voimassa oleva ylityökielto, Marttinen arveli.

OY Marine Container Yard Ab:n aluepäällikön Kimmo Löfmanin mukaan tiistain työnseisaus halvaannutti yrityksen ja sen asiakkaiden toiminnan välittömästi.

-Aloitimme Kotkan Mussalossa jokin aika sitten toiminnan. Aamulla puhelimet soivat, kun isoista kuljetusliikkeistä kysyttiin, voivatko he tuoda tavaraa satamaan, Löfman sanoi. Yritys voi ottaa ainakin toistaiseksi tyhjillään olevia kontteja vastaan, mutta lastatuille konteille ei tapahdu mitään.

-Haluamme olla Kotkan satamassa mukana, sillä se on kasvussa. Nyt joudumme kuitenkin kärsimään ahtaajien toimien takia täysin ulkopuolisina osapuolina, Löfman kertoi.

Työministeriö päätti maanantaina lykätä mahdollisen satamalakon alkamista kahdella viikolla. SAK:lainen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT julisti satamiin huhtikuun alussa ylityökiellon, joka on jo vaikeuttanut satamien toimintaa.

AKT:n ja työnantajia edustavan Satamaoperaattoreiden neuvotteluja jatketaan seuraavan kerran torstaina. Kiista koskee etenkin tilapäistyövoiman käyttöä.

Jos noin 3000 ahtaajan uusista työehtosopimuksista ei löydy sopua, lakko pysäyttää 29. huhtikuuta kaikki Suomen satamat.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 12.04.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.