Mainos

Äidinkielen asemaa vahvistetaan kouluopetuksessa

Äidinkieli aiotaan nostaa kouluopetuksen painopistealueeksi. Uusi linjaus näkyy jo ensi syksynä kokeiltavissa esiopetuksen uusissa opetussuunnitelman perusteissa. Koko peruskoulun opetussuunnitelman perusteet uusitaan asteittain samansuuntaisiksi. Työ alkaa ensi syksynä alkuopetuksen eli 1.-2. luokan suunnitelmista.

Taustalla on pelko suomalaisten luku- ja kirjoitustaidon hiipumisesta. Esimerkiksi yhdeksäsluokkalaisten äidinkielen taidoista löytyi viimekeväisessä arvioinnissa puutteita. Vaikeaksi osoittautui asiatekstin ymmärtäminen ja päättelevä tai arvioiva lukeminen. Myös ylioppilasaineiden taso on laskenut jo usean vuoden ajan. Kielen ja vuorovaikutuksen taitoihin on kokeilusuunnitelmassa uhrattu kokonainen luku, kun taas matematiikan opetustavoitteet kuvataan kolmella virkkeellä. Valinta on vahva, sillä esiopetuksesta toivotaan apua myös suomalaisten matematiikan osaamiseen.

Kokeilu sadassa kunnassa

Opetushallituksen hyväksymiä uusia ohjeita aletaan ensi syksynä kokeilla sadassa kunnassa. Muualla noudatetaan yhä 1996 hyväksyttyjä ohjeita, jotka alun perin koskivat virallisesti vain peruskouluissa kokeiluluvalla järjestettyä esiopetusta. Yksityiskohtaiset opetussuunnitelmat laaditaan esiopetuksessakin paikallisesti valtakunnallisten perusteiden mukaan kuten kouluissakin.

Äidinkielen lisäksi tulevien vuosien esiopetuksessa halutaan painottaa ajattelun ja oppimisen taitoja, ympäristön havainnointia, arkielämän matematiikkaa, kulttuuriperintöä ja eettistä kasvatusta. Taitojen kartuttamisen lisäksi lasta kasvatetaan yhteisön jäseneksi hyviä tapoja myöten.

Lähtölaukaus koulu-uudistukselle

Perusopetuksen seuraavien opetussuunnitelman perusteiden on muutenkin kuin äidinkielen osalta tarkoitus noudattaa esiopetusuudistuksen henkeä.

-Esiopetus on lähtölaukaus koko peruskoulun uudistumiselle, luonnehtii ylijohtaja Aslak Lindström.

Tämän pitäisi näkyä jatkossa entistä yksilöllisempänä, toiminnallisempana ja kokeellisempana kouluopetuksena. Myös perinteinen tiukka jako eri oppiaineisiin saattaa alaluokilla väljentyä. Esiopetuksessa ainejaosta on luovuttu kokonaan, ja Lindströmin mielestä samaan suuntaan olisi varaa mennä myös alkuopetuksessa. Käytännössä ainerajoja rikotaan joka tapauksessa. Alaluokilla muodollisia lukujärjestyksiä ei välttämättä kirjoiteta lainkaan, ja myöhemminkin esimerkiksi oppilaiden omat projektit noudattavat enemmän omaa logiikkaansa kuin vanhenevia määräyksiä.

STT

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.