Mainos

Älä pelkää pehmeitä rasvoja

Suomalaiset syövät Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan yhä järkevämmin. Parhaiten ruokavalio on kohdallaan yli 50-vuotiailla naisilla, jotka syövät ruisleipää, kalaa, marjoja ja kasviksia. Huolta sen sijaan kannetaan lapsia kasvattavasta 25-35 -vuotiaiden nuorten aikuisten ravintotottumuksista.

Rasvaa suomalaiset karttavat nykyään jo niin tiukasti, että tarpeellisetkin rasvahapot jäävät saamatta. Myös esimerkiksi D-vitamiinia ja muun muassa tuoreista kasviksista saatavaa folaattia suomalaiset saavat liian niukasti.

Naiset syövät terveellisemmin kuin miehet, vaikka tutkimus paljastikin naisten kaunistelevan omaa syömistään enemmän kuin rehelliset suomalaiset miehet. Naisten ruokavalio oli proteiini-, kuitu- ja sokeripitoisempaa kuin miesten. Naiset käyttivät miehiä enemmän myös kasviksia ja hedelmiä.

Kuva suomalaisten ravintotottumuksista on saatu viiden vuoden välein toistettavasta Finravinto-tutkimuksesta. Siinä on tutkailtu hyvin yksityiskohtaisesti yli 2000 aikuisen suomalaisen ruokavaliota sekä ravintohaastattelulla että ruokapäiväkirjoilla.

Transrasvahapoista kohistu turhaan

Rasvan osuus energiasta on jo suositusten tasolla sekä miehillä että naisilla. Suomalaiset valitsevat myös yhä tarkemmin, millaisia rasvoja he esimerkiksi leipänsä päälle laittavat. Tyydyttyneitä rasvahappoja tulee ravintoomme vielä liikaa salakavalista piilorasvoista.

Joillakin rasvakammo on kuitenkin niin suurta, että välttämättömätkin rasvahapot jäävät saamatta. Niitä saisi erityisesti öljyistä, pehmeistä levitteistä ja kalasta.

Tutkija Heli Reinivuo Kansanterveyslaitokselta katsoo, että transrasvahappojen haitoista on kohistu turhaan. Niitä suomalaiset saavat ravinnostaan niin niukasti, ettei niistä kannattaisi kenenkään huolta kantaa. Transrasvahappoja esiintyy osittain kovetettujen rasvojen lisäksi myös maitorasvassa.

Toinen terveysvalistajien vihollinen eli suola istuu tiukasti ruokavaliossamme. Sitä saa suuri osa miehistä ja naisista edelleen suosituksia runsaammin.

Tuiki tärkeää D-vitamiinia suomalaiset saavat edelleen alle suosituksen, vaikka sitä on lisätty moniin maitotuotteisiin. Toinen tutkijoiden huolenaihe on folaatti, jonka saanti on edelleen niukkaa. Folaatin lähteitä ovat ruisleipä, kasvikset, hedelmät ja marjat sekä maitovalmisteet.

Puolet naisista napsii ravintovalmisteita

Joka kolmas mies ja peräti puolet naisista nappailee erilaisia ravintovalmisteita jokapäiväisen leipänsä ohella. Etenkin rasvahappovalmisteet ovat yleistyneet. Tutkimus osoitti, että purkkiravinteiden käyttäjät ovat juuri niitä, jotka niitä vähiten tarvitsisivat.

Lisäravinteet ovat tarpeen lähinnä silloin, jos esimerkiksi allergian vuoksi ei voi syödä esimerkiksi kalaa tai jos on jatkuvalla dieetillä. Silloin suositeltavampia ovat kohtuullisia päiväannoksia sisältävät monivitamiinivalmisteet.

Kansanterveyslaitos selvittää yhdessä Eviran kanssa, voiko lisäravinteiden käyttö olla joidenkin kohdalla jo haitallista.

Tutkimusprofessori Erkki Vartiainen on tyytyväinen suomalaisiin, jotka ovat ottaneet ruokavaliomuutoksen tosissaan. Muutokset näkyvät selvästi esimerkiksi sydänkuolleisuudessa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.