Mainos

Alennusmyynnit käynnistyneet jo ennen juhannusta

Kesän alennusmyynnit ovat alkaneet paikoin normaalia aikaisemmin. Esimerkiksi Kampin ja Forumin kauppakeskuksissa Helsingissä moni liike tyhjensi keskiviikkona tankojaan 50 prosentin tarjoushinnoin.

–Kevään helteiset kelit vauhdittivat normaalihintaisten tuotteiden myyntiä, ja siksi viimeisiä sesonkituotteita myydään nyt alehintaan, Kaupan liiton viestintäpäällikkö Mari Flink sanoo.

Alennuksissa ei siis ole kyse siitä, että tavaraa olisi muuten jäämässä kauppiaille käsiin. Päinvastoin, Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan keräämien tietojen perusteella kauppiaiden odotukset kesän myynnistä ovat selvästi kirkastuneet viime vuodesta ja jopa myönteisemmät kuin 2000–luvulla keskimäärin.

Näkemyksen vahvistaa Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski, jonka mielestä alennusmyyntien aloitukseen ei tällä kertaa ole erityisen kovia paineita.

– Hätäisimmät lähtevät liikkeelle vähän aikaisemmin, mutta ne joilla kauppa käy muutenkin lykkäävät aloitusta jopa reilusti juhannuksen jälkeen, Gorski arvioi.

Kalliimpikin käy kaupaksi

Isojen sesonkialennusmyyntien merkitys kaupalle on takavuosista vähentynyt, koska markkinointitavat ovat muuttuneet. Tavaraa myydään pienemmissä erissä alehintaan pitkin vuotta, niin että kertarysäyksiin ei ole isoa tarvetta. Samalla varastojen kierto on nopeutunut.

Myöskään taantuma ei juuri enää paina kauppaa.

Gorskin mukaan talouden elpyminen näkyy vaate- ja kenkäkaupoissa siten, että kaupaksi käy taas vähän laadukkaampi tavara. Sitä etsitään pikemminkin erikoiskaupoista kuin marketeista. Päivittäistavarakaupan alkuviikosta julkaiseman tilaston mukaan pukeutumiskaupan arvo jäi toukokuussa hitusen pienemmäksi kuin vuotta aiemmin.

– Muotikaupassa keskimäärin on tänä vuonna päästy pieneen kasvuun. Mihinkään taputuksiin ei silti vielä ole aihetta, ja kehitys eri liikkeiden välillä on epätasaista, Gorski sanoi.

Kaupan liiton mukaan kauppiaiden kesämieltä synkentävät myös hallituksen verolinjaukset. Sekä valmiste- että energiaveroihin tulevat kiristykset uhkaavat ensi vuonna heikentää kuluttajien ostovoimaa, Flink sanoi.

(MTV3 – STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.