Mainos

Alko saa kansainvälistä suitsutusta – monopoli erittäin hyvä juttu

Kansainväliset alkoholitutkijat kehuvat Alkon monopolijärjestelmää.

Ehkäisevä päihdetyö Ehyt -yhdistyksen tiedotustilaisuudessa tutkijat kehuivat juuri monopolijärjestelmää, kun he arvioivat alkoholilain muutospaineita Helsingissä.

Parasta aikaa valmisteltava alkoholilain uudistus ei arvioiden mukaan vaikuta Alkon monopoliasemaan. Tämä on yksi harvoja asioita, joista hallituspuolueiden kerrotaan olevan vankasti yhtä mieltä, kun ne kasaavat lakiuudistusta kevättalveen mennessä.  


Connecticutin yliopiston professorin Thomas Baborin mukaan alkoholin saatavuus ja hinta ovat suorassa suhteessa kulutukseen ja myös juomisesta koituviin haittoihin.  
– Monopolijärjestelmä on tehokas tapa rajoittaa saatavuutta, Babor summasi.  

Alkon aseman varmistaminen on ollut keskeinen perustelu myös sille, ettei viinejä tuoda ruokakauppoihin. Eri arvioiden mukaan EU-komissio voisi muuttaa suhtautumistaan alkoholimonopolin hyväksyttävyyteen, jos viiniä myytäisiin muuallakin kuin pitkäripaisessa. Hallituslähteistä kerrotaan, että hallitus ei ole kuitenkaan vielä yhdessä linjannut asiaa.   

Hallitus pyrkii poistamaan turhana pidettyä sääntelyä, kun se uudistaa alkoholilakia.  

Ehyt-järjestö olisi valmis laskemaan ravintoloissa nautitun alkoholin arvonlisäveroa, jotta juomista ohjattaisiin kotisohvilta ravintoloihin.

Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi hyväksyisi myös tuplapaukut ja ravintoloiden yhteiset anniskelualueet. Pori Jazzin piknikkorien syynäyskään ei ole hänestä tarpeen.  

Alkoholihaittojen ehkäisyyn ei professori Baborin mukaan ole ihmelääkettä, vaan kyse on monien tekijöiden summasta. Saatavuuden rajoittaminen ajan ja paikan mukaan, julkijuopottelun suitsiminen ja alkoholimainonnan vähentäminen vaikuttavat kaikki kulutettuun määrään.  
– Toivottavasti Suomi pitää kiinni keinoista, jotka ovat toimineet hyvin, Babor sanoi.  

Alan mainontaa tutkinut Gerard Hastings Stirlingin yliopistosta kehui Suomen rajoituksia alkoholin digimarkkinoinnille. Mainostajien valtavat markkinointibudjetit kasvattavat hänestä teollisuuden vallan kohtuuttoman suureksi. Hän kehottaa rajoittamaan alkoholin mainontaa samalla tiukkuudella kuin tupakan.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.