Mainos

Asukkaiden toiveet huomioon putkiremonteissa

Suomalainen putkiremonttirintama kaipaa asukaslähtöistä ajattelua ja alan toimijoiden välistä yhteistyötä. Uusien saneerausmenetelmien markkinajohtajan PutkiReformin tuoreessa kyselyssä asukkaat toivovat, että lupaukset pidetään ja että arki häiriintyy mahdollisimman vähän.

VTT:n eilen julkistettu tutkimus puolestaan kertoo, että asiakkaiden pettymykseen on usein syynä huono palvelu ja liian vähäinen tai olematon tieto.

- Terminologian epäselvyydet, tiedottaminen ja päätöksenteon prosessi ovat pullonkauloja, joihin koko alan olisi löydettävä parempia käytäntöjä. Vastuuta on perättävä myös urakoitsijoilta. Urakoitsijoiden on jatkuvasti oltava ensisijaisesti asukkaan asialla, vaikka prosessit ovat monimutkaisia ja vaativat usean eri sidosryhmän välistä yhteistyötä ja koordinointia. Joiltakin osin VTT:n tutkimustulokset ovat suorastaan hälyttäviä", sanoo PutkiReformi Oy:n toimitusjohtaja Jan-Erik Luther.

PutkiReformin viikko sitten valmistuneessa omassa kyselytutkimuksessa asukkaat nostivat tärkeimmiksi asioiksi muun muassa sen, että remontti pysyy sovitussa aikataulussa ja sovituissa kustannuksissa, että asunnossa voi asua remontin aikana ja että remontin vaatima aika on lyhyt.

- VTT:n tutkimusraportti päätyy peräänkuuluttamaan kokonaispalveluja tarjoavia yritysverkostoja. Ilman muuta näin olisi oltava, jotta remontin toteutukseen löytyisi laadukkain, järkevin ja kustannustehokkain ratkaisu. Rakentava ja uudistumishaluinen yhteistyö ei kuitenkaan ole ollut alan firmojen paras puoli. Varsinkin taloustilanne pakottaa alan toimijat kovaan kilpailuun, jota ei valtion korjausavustuksesta huolimatta helpota pankkien lainanannon nihkeys, pohtii Luther.

- Tosin nyt on onneksi nähtävissä, että toistensa toimintoja täydentävät yritykset ovat alkaneet löytää yhteistyömuotoja, joista on varmasti hyötyä asukkaille.

Kuka panttaa tietoa?

Asukkaiden saamat tiedot ovat usein riittämättömiä sekä hankkeen päätösvaiheessa että remontin aikana. Vaikka asiakkaat arvostavat enemmän remontin ei-teknisiä asioita, vaikuttaa valittava remonttimenetelmä juuri niihin asukkaille merkityksellisiin seikkoihin.

- Edelleenkään asukkailla ei tunnu olevan riittävästi tietoa erilaisista remonttimenetelmien vaihtoehdoista ja niiden välisistä eroista. Informaatio, jonka varassa ollaan, perustuu usein asiaa esittelevien isännöitsijöiden, rakennuttajien tai muiden osapuolien mielikuviin ja kokemuksiin. Asukkaat ansaitsisivat lisää tietoa myös urakan suorittajasta, toteaa Luther.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.