Mainos

Aurinkomatkoille tulossa iso lasku lentolakosta

Pääosin Finnairin lentoja käyttävälle matkatoimisto Aurinkomatkoille saattaa tulla jo muutamasta lakkopäivästä satojen tuhansien eurojen lasku. Aurinkomatkat on Finnairin tytäryhtiö, joten lopulta lakkolasku maksetaan yhdessä.

- Sadoista tuhansista euroista puhutaan, mutta summa tarkentuu vasta jälkikäteen kun lasketaan mitä korvaavat lennot ja ylimääräiset työkulut maksavat. Lopullinen summa riippuu siitä kuinka kauan lakko kestää, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Jukka Salama.

- Tässä vaiheessa ei ole vielä aivan selvää mitä Finnair maksaa ja mitä Aurinkomatkat maksaa, mutta olemme samaa yhtiötä, joten sillä ei niin suurta merkitystä ole, kuka minkäkin laskun kuittaa, sanoo Salama.

Finnair ja Aurinkomatkat ovat etsineet korvaavia lentoja yhteistyössä. Kun kyseessä on ylivoimainen este eli alan termistössä force majeure, ei vakuutus todennäköisesti korvaa mitään aiheutuneita kuluja.

- Suurin harmi meille on, että elämme epätietoisuudessa lakon kestosta. Onko tämä yhden päivän, viikon vai kuukausien juttu? Toivon, että järki voittaa ja löydetään ratkaisu, joka tyydyttää eri osapuolia, sanoo Salama.

Aurinkomatkat on löytänyt lähes kaikille tämän päivän lähdöille korvaavan lennon eli pakettimatkan tilanneet pääsevät tänään ja huomenna matkaan.

- Huomiseksi meillä onkin vain yksi Phuketin lento, ja se lennetään esimiesvoimin. Myös keskiviikon lennot saadaan näillä näkymin järjestettyä, sanoo Salama.

Henkilökunta töissä koko viikonlopun

Aurinkomatkan henkilökunta on viikonlopun aikana järjestänyt korvaavia lentoja ja ilmoittanut asiakkaille henkilökohtaisesti muutoksista - tekstiviestillä tai puhelimitse. Yhtiö myös päivittää tietoja internetsivuillaan.

- Varaudumme tällä hetkellä hoitamaan pari päivää eteenpäin. Finnair on auttanut meitä löytämään korvaavia lentoja. Pyrimme käyttämään tunnettuja eurooppalaisia yhtiöitä kuten esimerkiksi Air Finlandia, Air Europaa ja Thomas Cookia, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Jukka Salama.

Hänen mukaansa matkustajilta ei ole toistaiseksi tullut vihaista palautetta uusista järjestelyistä tai siitä, että lentoyhtiö ei olekaan Finnair.

- Tähän mennessä puhelimet eivät ole tukkiutuneet, eikä ole tullut kiukkuista palautetta. Ihmiset ymmärtävät mistä on kyse, että on yksi osapuoli, joka ei ole lakon syy, vaan yrittää pelastaa mitä pelastettavissa on, sanoo Jukka Salama.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.