Mainos

Autoliitto ei ole tyytyväinen tullin autoverolaskelmiin

Autoliiton mukaan tulli perii uusien laskelmiensa mukaan edelleen maahantuoduista autoista enemmän autoveroa kuin vastaavassa Suomessa myydyssä autossa sitä on jäljellä.

-Ellei tulli oikaise laskelmaansa, sen oikeellisuus joudutaan selvittämään hallintotuomioistuimissa ja taas on odotettavissa tuhansia valituksia, arvioitiin Autoliitosta tänään.

Tulli kertoi perjantaina esimerkkilaskelmin käytettyjen EU-autojen verotuksesta. Tullin mukaan vertailulaskelmissa käytettiin bensiinikäyttöisten autojen osalta 29 prosentin veroprosenttia, ja dieselkäyttöisten autojen osalta veroprosentti oli 30.

Autoliiton mukaan valtiovarainministeriön vero-osastolta todettiin jo vuonna 1996, että autoveron osuus henkilöautojen ohjevähittäishinnasta olisi 26-28 prosenttia.

-Mikäli asia on näin, niin nyt esitetty tullin vertailulaskelma (29 ja 30 prosenttia) syrjii edelleen vuoden 1995 jälkeen käyttöön otettujen autojen tuontia EU-alueelta, todettiin Autoliitosta.

Jos tulli käyttäisi autoveroprosenttina 26 prosenttia, olisi tullin esimerkkinä käyttämässä vuoden 1995 dieselmersussa arvonlisäveroineen 1532 euroa enemmän autoveroa kuin vastaavassa Suomessa myydyssä autossa. Tullin laskelmien mukaan uusi verotus pudotti kyseisen auton kokonaishintaa yhteensä 7411 euroa eli lähes 40 prosenttia vajaasta 32 000 eurosta 25492 euroon.

Autoveron laskussa perusteena käytetään ns. Cif-hintaa. Niemisen mukaan Cif-hinta on liikesalaisuus, samoin myös veropäätökset. Auton ostaja ei siten voi tietää, mikä on veron osuus kunkin automallin ohjevähittäishinnasta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.