Mainos

Autoliitto haukkuu Liikenneviraston: Autoilijoiden näkökulma ei näytä kiinnostavan

Autoliitto kannattaa nopeusrajoitusten nostamista joillakin tieosuuksilla. Samalla liitto hämmästelee Liikenneviraston esittämää kantaa nopeusrajoitusten nostamista vastaan.

– Tämä osoittaa, että virastossa ajatellaan asioita vain järjestelmän, ei asiakkaiden näkökulmasta, todetaan Autoliiton tiedotteessa.

Ylen tekemässä kyselyssä enemmistö eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenistä kertoi kannattavansa nopeusrajoitusten nostamista moottoriteillä hyvässä kesäsäässä 130 kilometriin ja talvella 110 kilometriin tunnissa.

– Kelpo olosuhteissa esimerkiksi nykyaikaisilla moottoriteillä nopeusrajoitus voisi hyvin olla 130 km/h, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Nieminen hämmästelee Liikenneviraston ylijohtajan Raimo Tapion perusteleja sille, ettei rajoituksia tulisi nostaa. Tapio on vedonnut muun muassa tiestön huonoon kuntoon ja päästöjen lisääntymiseen.

– Huonokuntoisilla tai muuten vaarallisilla tieosuuksilla nopeuksia ei pidäkään nostaa. Päästöjen lisääntyminen on käytännössä turha huoli. VTT:n vuonna 2010 tekemän selvityksen mukaan kattonopeuksien alentaminen kaikkialla 80 km/h:iin olisi vähentänyt Suomen CO2-päästöjä kahdella promillella, Nieminen huomauttaa.

Niemisen mukaan virastossa tarkastellaan asiaa vain järjestelmänäkökulmasta – teiden käyttäjien näkökulma on unohdettu kokonaan.

–On todella erikoista, että tieliikennettä koskevissa viranomaisten kannanotoissa unohdetaan aina käyttäjänäkökulma. Matka-aikoja pyritään lyhentämään jatkuvasti niin raide-, lento- kuin vesiliikenteessä. Miksi tieliikenteessä matka-ajoilla ei ole mitään painoarvoa, vaikka se kattaa 93 prosenttia henkilö- ja lähes 70 prosenttia tavaraliikenteestä? Nieminen kysyy.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.