Mainos

Metron automatisointi etenee tiukassa aikataulussa

Helsingissä testataan uusia automaattisesti liikkuvia metrojunia öisin matkustajaliikenteen päätyttyä.

Helsingin metron automatisoinnista vastaava Siemens testaa herkeämättä automaattijärjestelmän toimivuutta puoliautomaattiajossa Sörnäisten ja Ruoholahden välillä. 

- Olemme nyt 40 yönä ajettu näitä testejä. Tottakai ihan alkuun on löytynyt vikoja, mikä on näiden testien tarkoituskin, mutta nyt ihan viime viikkoina on hyvin vähän löytynyt näitä vikoja, Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen kertoo.

Siemens hakee parhaillaan testeissä kokemuksia automaattijunien ohjelmistoversioista. Testit pitäisi saada tehtyä syyskuuhun mennessä, jolloin on tarkoitus aloittaa muiden vanhojen metrojunien asennukset sarjatuotantona.

Tiukka aikataulu

Helsingin metrojunien automatisoinnista päätettiin vuonna 2007. Tuolloin tehtyä päätöstä asentaa automaatiojärjestelmät vanhoihin juniin on arvosteltu voimakkaasti. Liikennelaitokseltakin myönnetään ongelmat vanhojen vaunujen suhteen.

- Kyllähän tämä on ollut haaste tämä vanhojen junien automatisointi. Päätös on ollut silloin oikea päätös. Aikataulu on todellakin vähän pidentynyt, mutta näillä junilla tullaan ajamaan vielä vuoteen 2025 saakka. Nämä ovat kuitenkin hyviä junia. Ei hyviä junia kannata poistaa ja ostaa uusia junia tilalle, HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta sanoo.

Niin HKL kuin Siemens uskovat vakaasti, että viivästyksistä huolimatta automaatiojärjestelmät saadaan käyttöön tämänhetkisen arvion puitteissa. Uusia viivästyksiä tiukka aikataulu ei kuitenkaan salli, mikäli länsimetron halutaan aukenevan suunnitelman mukaan elokuussa 2016.

- Kyllä se (vanhojen vaunujen automatisointi) onnistuu, mutta jos tähän tulee jotakin uusia viivästyksiä, niin kyllä se vaikuttaa myöskin koko aikatauluun, Lahdenranta muotoilee. 

HKL ja Siemens ovat kiistelleet myös muun muassa laitureille asennettavien turvaovien muutoksista ja niiden maksamisvastuista. Molemmista leireistä kuitenkin vakuutettaan, että kiistat eivät aikataulua tule sotkemaan. 

- Välimiesoikeudessa sitten ratkotaan näitä erimielisyyksiä mitä on ollut ja on. Etenemissopimuksessa sovittiin, että tehdään nyt ja riidellään myöhemmin. Ja tämä on se periaate, Lahdenranta sanoo.

Aluksi kuljettaja vielä mukana

Puoliautomaattisessa ajossa kuljettaja on paikalla ja antaa nappia painamalla junalle lähtöluvan, mutta juna liikkuu ja pysähtyy asemalle oikeaan paikkaan automaattisesti. 

Kuljettajat tulevat olemaan ensimmäiset puolivuotta mukana myös automaattimetron aloittaessa. 

Matkustajalle suurin hyöty automaattimetrosta on vuorovälin lyhentyminen.

- Palvelutaso paranee. Tällä hetkellä ajamme ruuhkassa neljän minuutin vuorovälein ja kun siirrymme automaattiajoon niin vuoroväli lyhenee heti kahteen ja puoleen minuuttiin. Siitäkin on vielä mahdollisuus vuoroväliä lyhentää, Lahdenranta perustelee. 

Testit jatkuvat arkiöisin juhannukseen asti ja jäävät sitten kesätauolle.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.