Mainos

Caruna-pomo kummastelee poliitikkojen älämölöä: Hintojen korotus oli kyllä tiedossa

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna ei aio luopua rajua kritiikkiä saaneista hinnankorotuksistaan. Yhtiön toimitusjohtaja Ari Koponen sanoo, ettei sähköverkon parantamista voi tehdä yhteiskunnan vaateiden mukaiseksi ilman siirtohintojen nostoa.  

Koposen mukaan verkon parantamisesta on tehty isot kaupalliset sopimukset, ja pelkästään Carunan projekteissa eri puolilla Suomea on töissä 2000 ihmistä. Jos lukuun lasketaan kaikki rakennustöiden ympärillä välillisesti toimivat ihmiset, kokonaisluku kasvaa 6000:een.  

-Järjestelmän parantaminen ei valitettavasti onnistu ilman, että siirtomaksuihin kosketaan. Me emme pärjää yksin siirtomaksuilla, vaan joudumme ottamaan lisäksi lainaa.  

Caruna ilmoitti viime viikolla nostavansa sähkönsiirtomaksua. Caruna Oy:n asiakkaiden osalta kertakorotus on keskimäärin 27 prosenttia ja Caruna Espoon 22 prosenttia sisältäen sähkö- ja arvonlisäveron. Esimerkiksi sähkölämmitteisen omakotitalon omistajan kohdalla lisälasku voi olla vuodessa pari sataa euroa.  

"Hintojen nousu oli tiedossa"  

Yhtiön ilmoitus hintojen nostosta sai kuluttajat ja poliitikot takajaloilleen. Carunaa on syytelty muun muassa asiakkaiden heikon aseman härskistä hyväksikäytöstä.  

Koponen sanoo ymmärtävänsä asiakkaiden tuntoja hintojen korotuksista. Caruna on saanut jopa satoja yhteydenottoja asiakkailta, jotka ovat olleet tilanteesta vihaisia, hämmentyneitä tai ihmeissään.  

-Olen pahoillani siitä, että asiakkailla on se tilanne, että siirtomaksut nousevat. Mutta se, mitä en ymmärrä ja mikä ei saa minulta hyvää arvosanaa, on poliittinen keskustelu, jota tämän asian ympärillä tällä hetkellä käydään.  

Koponen sanoo, että vuoden 2011 talvimyrskyjen jälkeen luotu sähkömarkkinalaki valmisteltiin huolella ja asiassa kuultiin useita eri tahoja. Kun lakia sorvattiin, kaikille osapuolille oli selvää, että sähkön siirtohinnat tulevat nousemaan.  

-Nyt kun hinnat sitten nousevat, ollaan hämmästyneitä tästä asiasta.  

Seuraavatko muut perässä?  

Vuoden 2013 sähkömarkkinalain mukaan myrskyn tai esimerkiksi lumikuorman katkomat sähköt on palautettava taajamissa 6 tunnin ja haja-asutusalueilla 36 tunnin kuluessa.  

Yhtiöiden on täytettävä lain edellyttämät varmuusvaatimukset puolella jakeluverkon käyttäjistä vuoden 2019 loppuun mennessä ja kaikilla käyttäjillä vuoden 2028 lopussa. Toimintavarmuutta parannetaan muun muassa maakaapeloimalla.  

Sähköverkon uudistaminen ja kehittäminen edellyttää Koposen mukaan Carunalta noin 200 miljoonan euron vuosittaisia investointeja noin vuosikymmenen ajan.

Carunan verkko on pituudeltaan Suomen suurin eli 80 000 kilometriä. Se yltäisi maapallon ympäri liki kahdesti.  

-Tuollaista verkkoa ei tehdä yhdessä vuodessa ja kymmenenkin vuotta on lyhyt aika. Sen takia meidän pitää lähteä isolla volyymilla liikkeelle, Koponen sanoo.  

Koska aikataulu on nykyiselläänkin tiukka, verkkoinvestointien aikataulua ei voi oikein väljentää.  

-Ja jos aikataulua pidennetään, kenen kohdalla se tehdään? Kaikkia asiakkaita kun pitäisi kuitenkin kohdella tasapuolisesti.  

Uusia korotuksia esimerkiksi ensi vuodelle ei ole toistaiseksi Carunassa suunnitteilla. Koponen kuitenkin arvioi, että muissa yhtiöissä saattaa olla painetta seurata hinnankorotuksissa Carunaa.  

-Osa yhtiöistä on korottanut hintoja jo ennen meitä ja uskon, että monet yhtiöt korottavat ennemmin tai myöhemmin hintoja sen kustannuspaineen takia, mitä nuo investoinnit vaativat.  

Carunan tavoitteena on, että kun kaapeleita saadaan vedettyä maan alle, sähköverkko palvelee seuraavat 40 vuotta. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.