Mainos

"Dieselautojen menekki saattaa hiipua"

Tekniikan maailman päätoimittaja Martti Merilinna ennustaa, että polttoaineiden ja etenkin dieselin hinnan reipas nousu saattaa vaikuttaa dieselautojen menekkiin.

- Kyllä se saattaa panna ihmisiä miettimään, koska tämä hinnannousu on ollut niin voimakas. Se on odottamattoman kova. Tietenkin ihmiset muistavat edelleen, kuinka paljon dieselautot halpenivat verouudistuksen myötä. Se kyllä sitten toisaalta vaikuttaa edelleen ostohaluihin, Merilinna muistuttaa.

Kun autoverouudistus tuli vuoden alussa voimaan, dieselautot halpenivat suhteeellisesti eniten. Tämä vaikutti myös dieselautojen menekin kasvuun. Tällä hetkellä uusista myydyistä autoista puolet on dieselautoja, kun aiemmin niiiden menekki oli hieman yli 15 prosenttia.

Merilinnan mielestä dieselautojen myynnissä saattaa tulla vastareaktio, jos dieselpolttoaine koko ajan kallistuu.

- Onhan väläytelty, että dieselin hinta voisi nousta ihan bensiinin hinnan tasolle tai jopa ylikin.

"Vielä ei kannata hötkyillä"

Merilinna uskoo polttoaineiden hintojen olevan markkinoista johtuvaa, joten hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaisesti.

- Tietenkin valtiovallalla on aina mahdollisuus säätää veroja ja muuttaa esimerkiksi dieselin verotusta. Minusta tällä hetkellä on kuitenkin ennenaikaista tehdä mitään suuria veroratkaisuja. Katsotaan, mihin tilanne menee ja asettuu. Hintojen nousu on kuitenkin aika lyhytaikaista, sillä tässä on kevättä eletty vasta vähän yli 4 kuukautta.

Yhdysvalloissa citymaastureiden kysyntä on romahtanut viime aikoina. Merilinna uskoo, että Suomessakin käy näin. Hänen mukaansa citymaastureiden suosioon vaikuttaa niin bensan kivunnut hinta kuin yleinen ajattelukin, jonka mukaan autoilussa halutaan nyt minimoida päästöjä.

- Uskon, että trendit tulee perässä. Suomessakin maasturieden kysyntä voi ruveta hiipumaan. Suomessa maastureiden menekki ei kuitenkaan ole koskaan ollut sitä luokkaa kuin Amerikassa, Merilinna sanoo.

Tuoreimpien Öljy- ja kaasualan keskusliiton tilastojen mukaan dieselin hinta on alkuvuonna kallistunut enemmän suhteessa bensiinin hintaan.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti laskee, että dieselauto tulee edelleen bensiiniautoa kannattavammaksi silloin, jos dieselautolla ajetaan noin 18 500 - 20 000 km/vuodessa.

Lue myös:

Lue myös:

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.