Mainos

Eduskunta tuskaili turhien hätäpuhelujen määrää

Turhat puhelut hätäkeskuksiin aiheuttivat ahdistusta kansanedustajille, kun eduskunta ruoti tänään jälleen keskusten ongelmia ja kehittämistä.

Hallintovaliokunnan mietinnöstä oli luettu, että toissavuonna hätäkeskuksiin soitetuista noin 3,75 miljoonasta puhelusta tahattomia, asiattomia ja ilkivaltaisia ja niin sanottuja mykkiä puheluita on ollut peräti 750 000. Ihmiset kyselevät hätäkeskusten henkilökunnalta muun muassa säästä, lääkkeiden annostelusta tai sähkökatkoksen syystä.

Osasyyksi on todettu se, ettei tarjolla ole ollut riittävästi muita päivystysnumeroita, joihin ongelmatapauksissa voi soittaa. Hallintovaliokunta patistikin mietinnössään hallituksen hätäkeskusselonteosta viranomaisia ja esimerkiksi vesi- ja energialaitoksia järjestämään toimintaansa koskevan puhelinneuvonnan itse.

Tähän tarvitaan valiokunnan mukaan ympärivuorokautisia 116-alkuisia numeroita, jotka EU:n komissio on määritellyt yhteiskunnallisten palveluiden ilmaisnumeroiksi.

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) mukaan järjestelmää 116-alkuisten numeroiden käyttöön ollaan luomassa.

- On tärkeää, että meillä myös löytyy korvaavia numeroita sille, että ihmisten ei tarvitse soittaa hätäkeskukseen sillä varjolla, että muita numeroita ei olekaan käytössä.

Tuottavuusohjelma kuriin

Sisäministeriä kehotettiin huolehtimaan siitä, etteivät keskukset joudu valtionhallinnon tuottavuusohjelman runtelemiksi.

Hallintovaliokunta piti mietinnössään mahdottomana, että tuottavuushankkeen henkilöstövähennykset kohdistuvat uuteen hätäkeskuslaitokseen, jonka henkilöresurssit ovat jo alun perin olleet alimitoitetut.

Valiokunta arvosteli tuottavuusohjelmaa vieläkin aivan liikaa matemaattisiin henkilöstöleikkauksiin perustuvaksi saneeraushankkeeksi ja säästämiseksi kustannuksista piittaamatta. Tilalle perättiin "aitoa tuottavuustyötä", jossa tuottavuutta arvioidaan ennen muuta kyseisen tehtävän tai palvelun vaikuttavuuden kannalta.

Perussuomalaiset ja vasemmistoliitto olisivat halunneet tuottavuusohjelmaan vielä jyrkemmän kannan ja rajata hätäkeskuslaitoksen toiminnan ja henkilöstön sen ulkopuolelle.

- Missä kulkee raja, jossa ihmisen pelastaminen ei ole enää tuottavaa? Pentti Oinonen (ps.) kyseli.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.