Mainos

Eksoottisesti rautateillä - resiina, sinikko vaiko joku muu?

Rautateillä voi edetä halutessaan hieman harvinaisemmilla kulkupeleillä: miten olisi resiina, lättähattu tai höyryveturi?

Höyryveturiajeluja järjestää Suomessa kolme alan perinneyhdistystä. Yksi niistä on englantilaisomisteinen Höyryveturimatkat, jonka hallussa on Ukko-Pekka höyryveturi.

– Yhdistykset ovat kunnostaneet höyryjunia käyttöönsä ja tekevät niillä tilausajoja valtion rataverkolla, kertoo Suomen rautatiemuseon johtaja Matti Bergström.

Jos tavallinen höyryveturikyyti ei riitä, Jokioisissa voi kokeilla miltä kyyti maistuu kapearaiteisella museorautatiellä. Jokioisissa ajeluja järjestetään kesäisin joka viikko. Tavallista kapeammalla rataosuudella on epäsäännöllistä höyryveturiliikennöintiä myös Uudenkaarlepyyn kunnassa Kovjoella.

Sinikolla määränpäähän

Sinikolla pääsee nykyään matkustamaan Keravalta Porvooseen. Sinikko tunnetaan paremmin nimellä lättähattu. 1950-luvun nuorisomuodin innoittama nimi lättähattu vakiintui sinisen junan nimeksi, vaikka varsinaisen nimikilpailun voittikin Sinikko.

Lättähatun kyytiin voi Suomessa päästä myös muun muassa Keski-Suomessa ja Oulussa.

– Lättähattu on moottorivaunu eli siinä ei ole erillistä veturia. Lättähatussa on Valmetin dieselmoottori, joka kuljettaa junaa, kertoo Pohjois-Suomen rautatieharrastajat ry:n puheenjohtaja Matti Mäntyvaara.

Aikoinaan lättähattujen etuna oli, että liikkeellelähtö ja pysähtyminen oli huomattavasti joustavampaa kuin isoilla veturijunilla. Lättähatut soveltuivat paljon pysähdyksiä sisältävään lähiliikenteeseen.

Resiina on rennon cool

Mäntyvaaran mukaan Suomessa on vähän raiteita, joilla voisi pumpata menemään omalla resiinalla.

– Lyhyitä yleisöajelua on helpompi järjestää, sillä silloin yksi raide otetaan kokonaan resiinan käyttöön.

Virroilla jokavuotinen Resiinaralli jouduttiin perumaan kesäkuussa, kun resiinakiskoihin kohdistui ilkivaltaa kisojen alla. Haapamäen höyryveturipuiston Resiinaralli jäi mittelemättä, koska ratakiskoa oli paloiteltu monen kymmenen metrin matkalta.

Kiskovarkaiden isku keskeytyi sattumalta sivullisen toimesta. Varkaat eivät ehtineet ottaa mukaansa kiskonpätkiä, jotka olisi saatettu myydä eteenpäin jäterautana.

Haapamäeltä Kotalan kylään kulkeva 27 kilometrin mittainen rataosuus on Suomen parhaita resiinareittejä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.