Mainos

Elisan ongelmat johtuivat ylikuormituksesta

Elisan gsm-verkon matkapuhelinliikenne näyttää toimivan taas normaalisti.

Yli seitsemän tuntia kestäneiden mystisten häiriöiden syyksi paljastuivat yöllä tehdyt verkonmuutostyöt, jotka aiheuttivat gsm-verkon dataliikenteessä ennakoimattoman ylikuormituksen. Se taas häiritsi myös gsm-puhelinliikennettä 2G-verkossa.

- Vastaavaa vikatilannetta ei ole aiemmin Elisan verkossa tapahtunut. Nyt se on pääosin korjattu, ja uskomme ettei tämä enää toistu. Liikenne palautui normaaliksi jo runsas tunti sitten, Elisan tuotantojohtaja Hannu Ruuhijärvi sanoo.

Elisa jatkaa kuitenkin yhä verkon tehostettua valvontaa.

Häiriöt alkoivat aamukymmeneltä ja estivät arviolta 10-30 prosenttia 2G-verkon matkapuhelimiin tulevista puheluista ja tekstiviesteistä. Vika saattoi vaikuttaa enimmillään noin miljoonaan Elisan, Saunalahden tai Kolumbuksen gsm-liittymien käyttäjään joka puolella maata.

Puhelimilla voi kuitenkin soittaa normaalisti lankanumeroihin ja 3G-verkon matkapuhelimiin. Myös hätäpuheluliikenne toimi. Kuluttajille aiheutunutta haittaa lievitti myös se, että vika ei ilmeisesti sulkenut yksittäisiä puhelimia yhtäjaksoisesti verkon ulkopuolelle, vaan tekstiviestit ja puhelut menivät ajoittain perille.

Estyneet tekstiviestit ovat Elisan mukaan tallessa lähetysjärjestelmässä, josta ne lähetetään vaiheittain uudelleen vastaanottajille. Häiriön aikana jätetyt puheviestit löytyvät matkapuhelinvastaajista.

Laajin ja pitkäkestoisin häiriö

Ruuhijärven mukaan Elisan verkossa ei ole koskaan aiemmin ollut näin laajaa ja pitkäkestoista häiriötä. Aiemmin isoimmatkin viat on saatu korjatuksi kolmessa tunnissa.

Nyt vian paikallistamista vaikeutti se, että häiriöt ilmenivät vasta verkon käyttäjämäärän kasvettua riittävän suureksi. Pienemmällä kuormituksella kaikki näytti olevan kunnossa.

Vian etsinnässä olivat mukana sekä Elisan omat että laitevalmistaja Nokia Siemensin Networksin asiantuntijat. Tilanteesta informoitiin myös viestintävirastoa, jolle Ruuhijärven mukaan aina raportoidaan näin vakavista häiriöistä.

Asiakkaat, jotka kokevat kärsineensä häiriöiden vuoksi taloudellisia menetyksiä, voivat Ruuhijärven mukaan ottaa yhteyttä Elisan asiakaspalveluun.

- Yleensä matkapuhelinverkon ongelmista aiheutuneita välillisiä vahinkoja ei korvata, mutta tässä tapauksessa korvauskäytäntöä voidaan vielä pohtia, Ruuhijärvi sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.