Mainos

Espanjan liikennekulttuuri nostaa tunteet pintaan

MTV:n uutisten keskustelupalstalla kysellään kokemuksista liikenteessä ulkomailla ja onko sattunut läheltäpiti-tilanteita. Kirjoittajien näkemykset ovat melko yhteneväisiä. Moni on kokenut vaarallisen tilanteen Espanjan liikenteessä.

Kuusi1949 kirjoittaa:

- Olin 1980-luvulla juuri Torremoliinoksessa auto-onnettomuudessa. Yksi kuoli ja kaksi loukkaantui vakavasti. Silloin oli aivan sama juttu, vaikka soitin välittömästi ambulanssin, se tuli yli puolituntia myöhemmin. Eikä ollut ruuhkaa esteenä.Sairaalassa ei oltu ajan tasalla ja käsittääkseni pelkästään siksi tämä henkilö kuoli.

1474jj122844:llä on selkeä kanta espanjalaisista liikenteessä.

- Espanjalaiset eivät piittaa nopeusrajoituksista. Heillä on kumma, pakottava tarve aina ohittaa edellä ajava ajoneuvo joko oikealta tai vasemmalta, riippumatta ohotuskielloista. He roikkuvat melkein takapuskurissa kiinni ennen kun onnistuvat ohituksessa. Kaikki liikennesäännöt ovat heille ohjeellisia eikä noudatettavia.

Joukoako on samoilla linjoilla.

- Las Palmasissa jalankulkija on todellisessa vaarassa joka askeleella. Itse selvisin jotenkin hengissä kaksipyöräisellä hyvien jarrujen ja ylitehokkaan (100 hv) moottorin avulla. Silti vähältä piti tilanne oli kerran päivässä. Teiden kunto pitää vauhdin jotenkin kurissa.

Espanjan liikennekulttuuri kuumentaa myös Sauna6:n tunteita.

- Taitaa numero yksi ongelma Espanjassa (ja muissakin latinomaissa) olla sama kuin Suomessa: machomies. Macho menee ohi, paikassa kuin paikassa, oli promilleja tai ei. Jotain parannusta on tapahtumassa, ja jopa valvontaa esiintyy jo jonkin verran eikä ilman vakuutusta aja kuin 1,5% kuskeista (siis vain 400.000 autoa). Poliisi ei kolareihin puutu ellei joku kuole. Vakuutusyhtiöt käy kauppaa keskenaan ja hurjan tappelun jalkeen saattavat korvata jotain, kuukausien kuluttua."

Hän jatkaa:

- Kaksi asiaa on ääretöntä: avaruus, ja ihmisen typeryys. Siitä ensimmaisestä en ole aivan varma.

Puolustajiakin löytyy

Jorma.k1947 ei pidäEspanjan liikennekulttuuria sen huonompana kuin suomalaistakaan.

- Samanlainen kulttuuri on Suomessa ja Espanjassa: yhtä piittamatonta, ei päästetä jalankulkijoita suojatien yli, ajellaan ylinopeutta, ajetaan humalassa ja huumeisssa, ohitellaan risteyksissä ja keltaisella viivalla. Samat on vaikeudet ajokulttuurissa joka maassa. Kovemmat tuomiot ja autot valtiolle, jos teko on törkeä.

Timant1 puolustaa suomalaista liikennekulttuuria.

- Ei kyllä Suomessa ole samanlainen liikennekulttuuri. Helsingissä pääsääntöisesti ajetaan mielestäni melko maltillisesti, mutta monissa pikkukaupungeissa autoilijat ovat tuskallisen tietoisia oikeuksistaan ja jos esimerkiksi kolmiota ei ole, tullaan vaikka kylkeen "kun siihen kerran on oikeus". Se on suomalaisen liikennekulttuurin pahin ongelma. Etelän maissa taas ylinopeudet ovat selvästi yleisempiä ja ajellaan aivan holtittomasti.

Markoi71 puolestaanpuolustaa espanjalaisia liikenteessä.

- Reilu kymmenen vuotta sitten jouduin Espanjassa auton rattiin ja pääsin konkreettisesti tutustumaan espanjalaiseen liikennekulttuuriin. Liikenne on siellä vilkasta, mutta myös liikennesääntöjä osataan noudattaa. Espanjalaiset ovat temperamenttista väkeä ja osaavat kansainväliset käsimerkitkin tarpeen tulleen ilmaista. Sitä on myös suomalaisessa liikennekultturissa havaittavissa. Rattijuoppoja en koskaan tavannut Espanjan liikenteessä, tosin en kyllä poliisejakaan tavannut puhalluttamassa autoilijoita.

Myöskään T0r ei yhdy Espanjan liikennekulttuuria kritisoiviin.

- Liikenne on turvallista vanhoissa Euroopan maissa, niin Espanjassakin. Kokemukset ovat ainoastaan positiivisia. Sujuvuus ja toisten huomioiminen ovat aivan erinomaista verrattuna Suomeen. Toki liikennettä on paljon enemmän ja kaupungit suuria. Suomen liikennekulttuuri on sitä, että viranomaiset kyttäävät pieniä ylinopeuksia ja kansalaiset purkavat tämän toisiinsa liikenteessä.

Media saa pyyhkeitä

Sen sijaan T0r moittii median toimintaa.

- Nyt tästä ikävästä onnettomuudensta on tehty valtava mediaspektaakkeli ja taas ollaan työntämässä mikrofonia loukkaantuneiden suuhun ja ollaan kysymässä, että 'miltä nyt tuntuu?'"

Luuserius on myös väsynyt uutisointiin.

- Ei ole viitsinyt lehtiä lukea (tänään).Vähän alkaa nämä katastrofiuutiset tympiä. Omaisille suruaika olisi suotavaa.Maailmassa on niin paljon murhetta, ettei sitä tarvitse median erikseen toitottaa täyslaidallisella."

Myös Mika.Tapio on tuohtunut.

- Yksityisautoilu tulisi lopettaa asteittain viiden vuoden siirtymäajalla. Tätä asiaa puolustavat niin taloudelliset, inhimilliset kuin myös ympäristölliset seikat. Mitään järkevään ajatteluun perustuvaa seikkaa yksityisautoilun jatkamisella ei ole.

Markapla vastaa:

- Älytön ehdotus. Millä ihmeellä maaseudulla asuvat ihmiset liikkuvat? Ei bussipysäkkejä ole joka tien varressa. Parempi tapa on kehittää autoja ympäristöystävällisiksi.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.