Mainos

EU maanittelee kansalaisiaan ilmastonmuutostalkoisiin

Maailman ilmatieteen järjestön johtajistoon kuuluvan Petteri Taalaksen mukaan aikaa päästöleikkauksiin on 10-20 vuotta. Tämän jälkeen keinoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ei enää ole.

Tavallisia kansalaisia houkutellaan mukaan pysäyttämään ilmaston lämpeneminen. Tänään Helsingissä esitelty Euroopan komission ilmastonmuutoskampanja haluaa haastaa jokaisen eurooppalaisen muuttamaan elämäänsä ilmastoystävällisempään suuntaan.

Aihetta muutokseen on myös poliittisella tasolla. Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) johtajistoon kuuluvan Petteri Taalaksen mukaan aikaa päästörajoitusten tekoon on 10-20 vuotta. Sen jälkeen ei ole enää keinoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

Taalas näki positiivisena sen, ettei enää kiistellä siitä, onko muutos käynnissä vai ei. Lisäksi uusiutumattomien energiavarojen väheneminen pakottaa kaikki maat etsimään muita energiaratkaisuja.

Taalas on virkavapaalla Ilmatieteen laitoksen pääjohtajan tehtävistä. Hän johtaa Genevessä Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) kehitysyhteistyön ja alueellisen yhteistyön osastoa. Taalaksen kausi WMO:ssa kestää kaksi vuotta.

EU:n tavoitteena on pysäyttää ilmastonlämpeneminen kahteen asteeseen, jota Taalas pitää kunnianhimoisena tavoitteena. Tuohon pääsy edellyttäisi kuitenkin 60 prosentin leikkausta kasvihuonepäästöihin.

Kioton sopimuksen allekirjoittaneiden maiden päästöt ovat vain viidenneksen kaikista kasvihuonepäästöistä, joten sopimuksen ulkopuolelle jääneet maat, kuten Yhdysvallat, Kiina, Intia, Etelä-Afrikka sekä Brasilia, ovat tulevaisuudessa tärkeässä roolissa. Yhdysvalloissa päästörajoitusten sijaan on keskitytty nyt lähinnä energiaa säästävään teknologiaan.

Pääjohtaja Taalaksen mukaan parhaillaan keskustellaan siitä, mikä olisi Kioton jälkeinen sopimusmalli ja mitä se maksaa.

Harkimolla herätellään miehiä

Euroopan komission kampanjassa tavallisilla ihmisillä on mahdollisuus tehdä itse omia lupauksiaan, joilla he aikovat hillitä ilmastonmuutosta. Valmiina vaihtoehtoina tarjotaan muun muassa julkista liikennettä, kävelemistä, kodin lämpötilan laskemista, kierrätystä sekä turhan kuluttamisen välttämistä.

Euroopan komission tiedotushanke liittyy Suomessa jo aiemmin käynnistyneeseen Ilmastonmuutoksen viestintäohjelmaan. Asenteisiin pyritään vaikuttamaan tapahtumilla eri puolilla Suomea. Syksyllä viestiä viedään kouluille.

Ohjelmapäällikkö Kirsti Kärkkäinen Kauppa- ja teollisuusministeriöstä kertoi, että yhtenä erityiskohteena ovat 30-vuotiaat kaupunkilaismiehet. Hän toivoi kampanjan vaikuttavan muun muassa heidän auton käyttöönsä ja kodinlaitteiden valintaan. Kotitaloudet aiheuttavat 16 prosenttia EU:n kasvihuonepäästöistä.

Kampanjaan on lupautunut lähettiläiksi julkisuuden henkilöitä; esimerkiksi 30-vuotiaisiin miehiin pyritään vaikuttamaan Hjallis Harkimon avulla. Muita julkkislähettiläitä ovat muun muassa Taru Valkeapää sekä Nanna Mikkonen. Rahaa viestin vientiin on varattu noin miljoona euroa.

Kampanjaa esiteltiin tänään Helsingissä. Huomenna Kioton sopimuksesta puhutaan eduskunnassa. Silloin käsitellään hallituksen selontekoa ilmasto- ja energiapoliittista linjauksista.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.