Mainos

Eurooppalaislasten lihavuutta ehkäisemään uudet suositukset

Epäterveellisten ruokien lapsille suunnatut tv-mainokset halutaan kieltää kokonaan.

Lasten lihominen halutaan saada kuriin Euroopassa. Syksyllä julkistetaan koko Euroopan kattava ehdotus siitä, millä toimenpiteillä lasten lihomista voitaisiin ehkäistä. Ehdotusta valmistelee 20 Euroopan maan kansallista sydänjärjestöä, mukana myös Suomen Sydänliitto.

- Parhaillaan hiomme yhteistä ehdotusta. Toimenpiteitä on lopullisessa versiossa luultavasti kymmenkunta, arvioi ohjelmapäällikkö Anna-Liisa Rajala Suomen Sydänliitosta.

Rajalan mukaan yhteisten toimintatapojen laatiminen on haastava työ. Lähtökohdat lasten lihavuuden ehkäisyssä vaihtelevat eri maissa melkoisesti. Lopulliset suositukset tulevat olemaan yhdessä etsitty kompromissi.

- Yhtä mieltä ollaan ainakin jo nyt siitä, että kaikkiin kouluihin pitää saada terveyskasvatusta, lapsiin kohdistuvaa ruokamarkkinointia tulee valvoa ja terveydenhoitojärjestelmään on saatava lisää rahaa. Myös liikuntamahdollisuuksia pitää lisätä ja terveyden ammattilaisille tarjota lisää koulutusta, havainnollistaa Rajala.

- Haluamme myös saada televisio ilman rajoja -direktiivin nykyistä tiukemmaksi. Se tulisi muuttaa siten, että se kieltäisi epäterveellisten ruokien markkinoinnin tv:ssä lapsille, Rajala kertoo.

Tällä hetkellä esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa lapsiin kohdistuva ruokamarkkinointi on kielletty maan rajojen sisäpuolella, mutta pyrkimyksiä romuttavat esimerkiksi kaapeli- ja satelliittikanavilla esitetyt mainokset.

- Eräät mukana olevista maista näkevät myös erittäin tärkeinä asioina paremmat päällysmerkinnät elintarvikkeissa sekä terveellisten ruokien kulutusta lisäävät taloudelliset tukitoiminnat, kuten verohelpotukset, sanoo Rajala.

Vastapainoksi medialukutaitoa

Lihavuuden yleistyminen on kasvava huolenaihe koko Euroopassa. Joka viidennen kouluikäisen eurooppalaislapsen arvellaan olevan ylipainoinen.

Euroopan kattavat yhtenäiset toimenpidesuositukset ovat viimeinen osa kolmivuotista projektia, johon sydänliitot osallistuvat. Osin EU:n rahoittamaa projektia koordinoi Euroopan sydänverkosto EHN.

- Lihavuudesta on paljon tutkimuksia ja hoitosuosituksia, mutta ehkäisevään työhön pitäisi panostaa, Sydänliiton Rajala sanoo.

Esimerkiksi ruokamarkkinoinnin vastapainoksi lapsille tulisi opettaa medialukutaitoa. Tämä kävi ilmi, kun projektissa kartoitettiin lapsiin kohdistuvaa ruokamarkkinointia eri maissa.

- Uuden ongelman muodostavat internet ja tekstiviestit, joiden avulla lapsille markkinoidaan epäterveellisiä tuotteita. Näitä medioita on vaikeampi valvoa kuin esimerkiksi televisiota ja lehtiä, muistuttaa Rajala.

Rajalan mukaan projektista saadaan hyviä toimenpideideoita myös Suomeen.

- Meillähän ei periaatteessa pitäisi lihavia lapsia ollakaan, kun meillä on hyvä neuvolaverkosto, ilmainen ja terveellinen kouluruoka sekä liikuntamahdollisuuksia lapsille. Silti meilläkin on paljon ylipainoisia lapsia.

Jos Rajala saisi itse päättää, hän poistaisi ensimmäiseksi karkkiautomaatit kouluista.

- Koulussa puhutaan terveellisestä ruoasta ja tarjotaan terveellistä ruokaa, mutta samalla käytävillä markkinoidaan epäterveellisiä tuotteita. Tämä antaa lapsille ristiriitaisen viestin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.