Mainos

Eurovaalien arvostus nousussa

Imitaatiota Putouksessa, twiittauksia ja tulppaaneja - eurovaaliehdokkaat metsästävät nyt ääniä keinolla millä hyvänsä.

Eurovaalien arvostus on lähtenyt nousuun ja kamppanjoinnissa käytetään kaikki mahdolliset keinot. Politiikan tutkija sanoo, että arvostus näkyy jo ehdokaslistoissa, joissa julkkisten sijaan on paljon ministereitä. Eurovaaliehdokkailta vaaditaan vuosi vuodelta enemmän taitoa päästä julkisuuteen.

Ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb sai tehtyä sen, mistä moni eurovaaliehdookas unelmoi. Hän pääsi Putoukseen, imitoi suosittua sketsihahmoa ja sai samalla 1,5 miljoonaa katsojaa nauramaan.

– Se oli Stubbilta selkeä julkisuustemppu ja hänen taitonsa onkin juuri siinä, että hän onnistuu tekemään tämmösiä temppuja, joissa hän näyttäytyy ikäänkuin epäpoliittisena henkilönä, sanoo erikoistutkija Erkka Railo Edsukuntatutkimuksen keskuksesta Turun yliopistosta.

– En ole koskaan saanut niin paljon positiivista palautetta, joten olen jo vakavasti harkinnut alan vaihtoa näytteijäksi, nauraa puolestaan ministeri Alexander Stubb itse.

Eurovaalit pidetään toukokuun 25. päivä ja kampanjointi on jo alkanut. Tutkijan mielestä kampanjaa pitäisi tehdä koko ajan. Twiittailu pari viikkoa ennen vaalipäivää ei enää auta. Eikä vanhoja mokia, kuten ministerin pallilta putoamista kannata muistella.

– Se on niin tuore asia, että siitä kyllä saa kuulla ja siitä saa lukea ja siitä lohkastaan aika ilkeästikin, ehkä jonkun mielestä huomoristisesti. Mutta olen kokenut niin, että minulla on kuitenkin pitkä poliittinen kokemus ja ne, jotka tuntevat minut, jotka ovat minuun luottaneet, luottavat minuun edelleen. Se nähdään sitten tietysti vaaleissa, pohtii ex-ministeri Heidi Hautala.

Hautalan mielestä somen hyödyntäminen on hyvä asia vaalikampanjoinnissa.

– Uskon, että tämä some-kampanjointi luo myös jonkinlaista taloudellista tasa-arvoa. Jos on taitava niin sitä voi käyttää ilmaseksi. Vaalirahoituksen avoimuus on myös hyvä asia ja juuri naisten pitää kannattaa sitä, sillä muuten pelin vievät miehet. He saavat helpommin rahoitusta, sanoo Hautala.

Politiikan tutkijan mukaan juuri Vihreät ja Kokoomus ovat osanneet hyödyntää uutta mediaa parhaiten ja perussuomalaisilla tuntuisi olevan eniten opeteltavaa somessa.

Ahtisaari-nimi käyttöön

Jos osaa Stubb hyödyntää julkisuutta, niin taitava on myös Lisa Sounio-Ahtisaari. Hän otti juuri käyttöön presidentillisen yhdistelmänimen.

– Minä olen värjötellyt tämän poliittisen Ahtisaari-dynastian varjossa 11 vuotta. Olen aina halunnut politiikkaan, mutta ajatellut, että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia, että minua ei oteta omana itsenä. Miehen kanssa sitten päätettiin yhdistää nimet ja kiitettiin Helsingin sanomissa. Sain valtavasti onnitteluja ja olen kiitollinen presidentin tuesta, kertoo Lisa Sounio-Ahtisaari MTV Uutisten haastattelussa.

– Koska en ole poliitikko, voin tehdä mitä vaan. Vaikka jakaa tulppaaneja kottikärrystä.

Sounio-Ahtisaaren nettisivuilla on presidentti Ahtisaaren kannatusvideo, joka tutkijan mielestä on tärkeä tuki.

– Siitä on varmasti hyötyä myös sen vuoksi, että he ovat eri puolueista, sanoo Railo.

Alexander Stubb arvioi vaalibudjettinsa olevan 50 000-100 000. Lisa Sounio-Ahtisaaren budjetti on niin pieni, että sitä ei kehtaa televisiossa sanoa. Hautala taas sanoo, että vain hullu ottaa pankkilainaa eurovaaleihin.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.