Mainos

Eurovaalien kampanjointi pian täyteen vauhtiin

Eurovaalien äänestysinnon pelätään jäävän vähäiseksi. Kansaa on vaikea saada äänestämään niin kauan kun odotukset ja EU:n julkinen kuva eivät kohtaa.

Kolmen ja puolen viikon kuluttua pidettävien eurovaalien kampanjointi pääsee täyteen vauhtiinsa lähiviikkoina. Kauppalehden selvityksen mukaan suomalaisille välittyy edelleen EU:sta kuva etäisenä ylätason päätöksentekoelimenä. Vaalien äänestysprosentti uhkaa jäädä jälleen matalaksi, jos äänestäjät eivät näe parlamentin päätöksenteon yhteyttä omaan arkeensa.

Europarlamentin Suomen linnakkeessa Esplanadilla eletään kiireisiä aikoja. Tiedotustoimiston pitäisi kannustaa vähintään puolet suomalaisista vaaliuurnille, jotta demokratian voitaisiin sanoa kunnolla toimivan.

Lähtötilanne ei ole helppo, sillä edellisissä vaaleissa vain joka kolmas suomalainen käytti äänioikeuttaan.

- Ei ehkä kannata pelkästään hirttäytyä siihen, että jos äänestysprosentti eurovaaleissa on alhainen, koko EU:n legitimiteetti on mennyt. Mutta onhan se aika häpeällistä, jos Suomessa kolmannes tai vähän ylikin kolmasosa äänestää, Euroopan parlamentin tiedotustoimiston päällikkö Renny Jokelin sanoo.

Observer Finland selvitti Kauppalehdelle millä teemoilla EU näkyy suomalaisessa mediassa. Tutkimuksen mukaan EU:n julkisuuskuvaa hallitsee edelleen ylimmän tason poliittinen päätöksenteko.

Maalis-huhtikuussa EU:ta käsitelleitä juttuja oli suomalaismediassa vajaat 22 000. Kolme eniten julkisuutta saanutta aihealuetta olivat EU-päätöksenteko kuten huippukokoukset, puolustus ja turvallisuus sekä laajentuminen.

Gallup-tulosten mukaan suomalaiset haluaisivat vaikuttaa eurovaaleissa eniten suomalaisten sosiaalisturvaan, julkisiin palveluihin ja oikeuksiin EU:ssa. Kansaa on vaikea saada äänestämään niin kauan kun odotukset ja EU:n julkinen kuva eivät kohtaa.

- Se luo mielikuvaa juuri etäisestä EU:sta. Ne ovat asioita, jotka ovat kaukana kansalaisista, ja syntyy mielikuva, että unionilla ei ole mitään tekemistä kansalaisten ja kansalaisten arkipäivän kanssa, Helsingin yliopiston tutkija Teija Tiilikainen sanoo.

Europarlamentin arvovallasta huolestunut poliittinen eliitti toivookiin nyt, että media pyrkisi löytämään parlamentin päätöksenteon yhteyden tavallisten kansalaisten arkeen.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 18.05.2004)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.