Mainos

Finnair esti lennolle pääsyn - "yhtiön korvattava matkustajalle"

Finnairin on maksettava korvauksia matkustajalle, jonka lennolle pääsyn yhtiö eväsi ns. toiminnallisiin syihin vedoten. Näin linjaa Euroopan unionin tuomioistuin tuoreessa ennakkopäätöksessään.

Ratkaisu liittyy tapaukseen, jossa Finnair esti suomalaismatkustajan pääsyn Barcelona-Helsinki -lennolle, vaikka matkustaja oli ilmoittautunut lennolle asianmukaisesti.

Lentokone oli täynnä, koska sinne oli otettu aiemmin samalla viikolla lakon takia Barcelonaan jääneitä matkustajia.

Matkustajan kotiin pääsy viivästyi kymmenen tuntia. Hän haki Finnairilta korvausta EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskevan asetuksen perusteella.

Kuluttajariitalautakunta suositti Finnairia korvaamaan matkustajalle 400 euroa, mutta Finnair kieltäytyi maksamasta.

Finnair hävisi hovissa - vei riidan KHO:n

Riitaa on puitu tämän jälkeen kaikissa oikeusasteissa. Vuonna 2009 Helsingin hovioikeus tuomitsi Finnairin maksamaan matkustajalle korvauksia 400 euroa.

Finnair vei asian korkeimpaan oikeuteen, joka puolestaan pyysi Euroopan unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisua lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen tulkinnasta.

Tuomioistuin päätyi ennakkoratkaisussaan matkustajan kannalle. Tuomioistuimen mukaan lentomatkustajalla on oikeus saada korvaus lennolle pääsyn estämisestä myös toiminnallisten syiden vuoksi - ei ainoastaan kaupallisista syistä tehtyjen ylivarausten vuoksi. Toiminnallinen syy on kyseessä esimerkiksi silloin, kun lentoyhtiö järjestelee lentojaan aikaisempien peruutusten vuoksi.

Finnairin korvausvelvollisuutta ei olla ratkaistu lopullisesti, vaan asian käsittely jatkuu yhä korkeimmassa oikeudessa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.