Mainos

Finnairin uusi konetyyppi tuli näytille Helsinkiin

Pitkän odotus palkittiin tänään, kun Airbusin uusi laajarunkokone A350XWB laskeutui illansuussa Helsinki-Vantaalle. 

Finnair sai pitkän odotuksen jälkeen ihailtavakseen koekappaleen tulevasta kaukoliikenteen peruskonetyypistään. Helsinki kuuluu A350:n koelento-ohjelmaan. Koneet ovat kiertämässä maailmaa. Helsinkiin tullut kone lensi Suomeen Moskovasta.  

Finnair on määrä saada ensimmäisen A350:nsa runsaan vuoden kuluttua. Koneen tyyppi on A350XWB-900, joka on keskimmäinen kolmesta erikokoisesta mallista.   

A350:n suurin ongelma on, että kone valmistuu pahasti myöhässä alkuperäisestä aikataulustaan.   

Lentoyhtiöt ovat odottaneet konetta vesi kielellä, koska se on roimasti taloudellisempi kuin nykyiset pitkän matkan lentokoneet. Polttoaineet ovat lentoyhtiöiden selkeästi suurin yksittäinen menoerä, joten uuden koneen parantunut polttoainetalous siirtyy suoraan yhtiöiden voittoriveille.  

Finnairinkin viime vuosien tulos olisi ollut aivan toisen näköinen, jos yhtiöllä olisi ollut käytössään A350-koneet alkuperäisen toimitusaikataulun mukaisesti. Finnairin piti saada koneet jo vuosina 2011-2013.  

Finnair tilasi A350:t vuonna 2005, ja niiden piti olla olennainen osa yhtiön kaukoliikenteen laivastouudistusta. Airbusin A350-ohjelma joutui kuitenkin jo seuraavana vuonna vaikeuksiin, joista koneiden myöhästyminen johtuu.  

Takaisin suunnittelupöydälle  

Syynä vaikeuksiin oli se, ettei Airbusin alkuperäinen A350-kone tyydyttänyt lentoyhtiöitä. Se ei ollut tarpeeksi uudenlainen eikä taloudeltaan parempi kuin edeltäjät A330 ja A340. Kaikkein pahinta oli, että Boeing alkoi tarjota selvästi modernimpaa uutuuttaan, Dreamlineria.  

Airbus palautti koneen suunnittelupöydälle. Suunnitteluratkaisuilla ja materiaalivalinnoilla on saavutettu merkittävä parannus koneen suhteelliseen taloudellisuuteen.  

Koneen tärkein rakennemateriaali on perinteisiä materiaaleja kevyempi hiilikuitu. Komposiittien osuus koneesta on peräti 53 prosenttia.  

Finnair on nostanut vuosien varrella tilaamiensa A350-koneiden määrän yhteentoista. Lisäksi yhtiöllä on mahdollisuus 8 koneen lisätilaukseen. Myöhästymisen vuoksi Finnair joutui tilaamaan vuonna 2007 kuusi kappaletta vanhempaa A340-mallia.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.