Mainos

Finnmatkat muokkasi sivujaan suomalaisnaisen tapauksen jälkeen – ehdot yhä monen mutkan takana

Matkanjärjestäjä Finnmatkat lisäsi sunnuntaina verkkosivuilleen kohdan, jossa kehotetaan matkustajia tarkastamaan yrityksen myymien matkavakuutusten ehdot. Lisäyksestä huolimatta ehtojen yksityiskohdat jäävät matkavakuutusta ostettaessa usean linkin taakse.

Lisäys tehtiin sen jälkeen, kun matkavakuutusten ehtoja puitiin julkisuudessa suomalaisnaisen jäätyä ilman vakuutuskorvauksia lomamatkalla tapahtuneen sydänkohtauksen ja siihen liittyvien kalliiden ensihoitojen jälkeen.

Finnmatkojen myymä matkavakuutus ei korvannut naisen sairaalahoidosta koituneita kuluja, sillä nainen sairasti matkalle lähtiessään keuhkoahtaumaa.

Sunnuntaina Finnmatkojen verkkosivuille ”Hyvä tietää” -osioon lisätty kohta kehottaa matkustajia lukemaan vakuutusehdot tarkasti, etenkin jos matkustajalla on matkalle lähtiessään olemassa olevia sairauksia.

”Jos sinulla on olemassa olevia sairauksia, tutustuthan vakuutusehtoihin huolella, koska vakuutuksessa on rajoituksia siltä osin.”

Yrityksen viestintäjohtaja Julia Melnik kertoo, että lisäys tehtiin, sillä Finnmatkat sai paljon vakuutusehtoihin liittyvää palautetta Meksikossa sydänkohtauksen saaneen naisen tapauksen jälkeen.

– Osa palautteesta on ollut negatiivista, mutta se on nostanut esiin arvokkaita pointteja ja ollut siinä mielessä hyvää.

– Katsoimme itseämme peiliin ja mietimme, onko tämä tarpeeksi selkeästi ilmaistu. Tahdoimme hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaista, että kannattaa lukea ehdot tarkasti.

Ennen sunnuntaita tieto matkavakuutuksen kattavuutta rajoittavista ehdoista löytyi matkaa ostaessa kolmen linkin takaa löytyvästä vakuutusesitteestä.

Melnik ei osaa kertoa, miksei matkavakuutuksiin liittyvistä rajoituksista oltu tiedotettu selkeämmin ennen sunnuntaita.

– Saattoi olla oletuksena, että ehdot ovat tarpeeksi selkeät. Jostain syystä ei nähty, että se olisi ollut tarpeellista ainakaan silloin.

Ennestään sairas voi jäädä ilman korvauksia

Finnmatkojen myymät matkavakuutukset tarjoaa saksalainen Allianz Global Assistance, jonka vakuutusehdot poikkeavat useimpien suomalaisten vakuutusyhtiöiden tai matkanjärjestäjien tarjoamien matkavakuutusten ehdoista.

Helsingin Sanomat uutisoi perjantaina, että esimerkiksi Tjäreborgin ja Aurinkomatkojen myymistä matkavakuutuksista löytyy ehto, jonka mukaan matkustajalle voidaan maksaa korvausta myös ennen matkaa todetun sairauden ensiapuluonteisesta hoidosta, jos sairaus pahenee matkan aikana yllättäen.

Lehti kertoo, että samankaltainen kohta löytyy myös useimpien suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjoamien matkavakuutusten ehdoista. Allianzin vakuutuksessa tällaista ehtoa ei kuitenkaan ole.

Finnmatkojen verkkosivuilta löytyvissä vakuutusesitteissä kerrotaan Allianzin vakuutuksesta seuraavaa.

”Sinulle ei makseta korvauksia vaatimuksista, jotka aiheutuvat jo olemassa olevasta hoitoa vaativasta tilasta, mikäli tila ei ole ollut vakaa* tämän vakuutuksen maksua edeltävän kahden kuukauden aikana.
*Tämä tarkoittaa, että et ole saanut muuttaa mitään lääkityksessäsi, etkä ole käynyt rutiinistasi poikkeavissa lääkärintarkastuksissa tai sinun terveydentilasi muissa tutkimuksissa.”

Melnik kertoo, että Finnmatkat ei voi vaikuttaa vakuutusehtojen tarkempiin yksityiskohtiin, sillä vastuu niistä kuuluu Allianzille. Vakuutusyhtiöön ollaan Melnikin mukaan kuitenkin oltu yhteydessä ja vakuutusehtoihin liittyviä asioita puitu.

– Tahdomme, että ne olisivat ihmisten kannalta mahdollisimman selkeät. On myös vakuutusyhtiön paikka tarkastaa ja lukea uudelleen ehdot sekä selkeyttää niitä.

Vakuutuksen ehdot selvitettävä asiakkaalle

Vaikka vastuu vakuutusehdoista onkin vakuutuksen tarjoavalla yrityksellä, eli Finnmatkojen tapauksessa saksalaisella Allianz-vakuutusyhtiöllä, tulisi Finnmatkojen varmistaa se, että asiakkailla on matkavakuutusta ottaessaan selkeä käsitys vakuutuksen ehdoista.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio kertoo, että myös matkanjärjestäjällä on vastuu tiedottaa vakuutuksien ehdoista.

– Matkanjärjestäjän tulisi vakuuttamistietoja antaessaan kiinnittää matkustajan huomiota siihen, että tarjolla olevat vakuutukset voivat kattavuudeltaan olla erilaisia, Vainio kertoo.

Tarkkoihin ehtoihin ei törmää vahingossa

Finnmatkojen sivuilta matkaa varatessa ei törmää matkavakuutuksen tarkempiin ehtoihin ainakaan vahingossa.

Matkavakuutusta valittaessa ”lisätietoja”-linkki vie sivuille, joilla kerrotaan vakuutuksen kattavuudesta. Korvauksen estävistä erityisehdoista ei kuitenkaan sivulla puhuta.

Sen sijaan sivuilla kerrotaan, että matkalla tapahtuneen sairastumisen tai matkatapaturman hoitokulut voidaan hyvittää, ja että ne korvataan ilman ylärajaa.

Vaikka tarkat vakuutusehdot löytyvätkin Finnmatkojen sivuja kaivelemalla, matkaa ja vakuutusta ostava asiakas ei törmää niihin vakuutusta ottaessaan, ellei suunnista niiden ääreen usean "lisää tietoa" -linkin kautta.

Vainio korostaa, että tiedot tarjottavista palveluista tulisi kertoa asiakkaalle selkeästi.

– On keskeistä, että tiedot annetaan oikeanaikaisesti ja sellaisella tavalla, että kuluttaja kiinnittää niihin huomiota. Riippumatta kulutushyödykkeestä, olennaiset tiedot tulee antaa niin, että niitä ei jouduta etsimään kissojen ja koirien kanssa, hän kertoo. 

Suomalaisnaiselle 70 000 euron lasku

Finnmatkojen myymien matkavakuutusten ehdot nousivat julkisuuteen, kun suomalaisnainen sai lomallaan Meksikon Playa del Carmeniassa sydänkohtauksen.

59-vuotias nainen kiidätettiin yksityiseen Hospiten International -sairaalaan Cancuniin sen jälkeen, kun hänellä todettiin olevan voimassa oleva matkavakuutus. Vakuutusyhtiö Allianz oli myöntynyt korvaamaan hoitokulut alustavasti.

Kun lopullinen korvauspäätös tehtiin, se oli kielteinen, sillä nainen sairasti keuhkoahtaumaa.

Päätöksestä koitui naiselle noin 70 000 euron lasku ja siirto julkiseen sairaalaan. Yksityinen sairaala kieltäytyi tekemästä naiselle pallolaajennusleikkausta ja on pyrkinyt perimään perheeltä saataviaan.

Naisen omaiset ovat perustaneet Facebookiin yhteisön, jonka avulla perhe pyrkii keräämään kokoon maksettavaksi jääneet sairaalamaksut.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.