Mainos

Flexifuel ja bensaralli rajan taa - näilläkö pienenee bensalasku?

Ennen euron tuloa, taisi olla vuosi 1999, oli tapanamme tankata tyttöporukan ainoan auton omistajan Fiat Unoon vuorotellen bensaa 20 markalla. Sillä sai sopivasti polttoainetta, että päästiin ajelemaan esimerkiksi koko perjantai-ilta ympäri Lahden keskustaa.

Nyt 20 markalla eli noin 3 eurolla tankkiin saisi liruttaa bensaa vajaat kaksi litraa. Pikainen laskutoimitus kertoo, että sillä ajaisi tuollaiset 20 kilometria kaupunkikulutuksella. Eli kerran lähiöalueille ja pari rundia keskustassa.

Tässä nostalgian nälässä on syytä muistaa, ettei euroja ja markkoja kannata enää verrata. Mutta tuntuuhan se 1,7 euron litrahinta tällä hetkellä aika huimalta.

– Ja seuraavina kuukausina se voi nousta 1,80, jopa 1,85 euron tuntumaan, ST1 huoltamoketun toimitusjohtaja Mika Wiljanen sanoo.

Kun yhä useampi haluaa auton, bensan hinta nousee

Taivastelulle bensan hinnan kohoamisesta ei näytä tulevan loppua ja edessä ovat vielä kesäkuukaudet, joiden aikana litrahinta ottaa pienen nousupyrähdyksen. Osin syynä on kulutuspiikki, kun amerikkalaiset suuntaavat autoineen kesälomille.

Tämän hetkisen hinnannousun syy löytyy kuitenkin paljon laajemmista asioista.

– Pääsyy on raakaöljyn maailmanmarkkinahinnat. Tällä hetkellä barreli maksaa noin 185 dollaria. (Öljybarreli vetää noin 159 litraa). Lisäksi litrahintaan vaikuttaa se, että euro on nyt heikko suhteessa dollariin, Wiljanen jatkaa.

Eikä raakaöljyn maailmanmarkkinahintoihin ole odotettavissa laskua tällä väestön kasvulla.

– Maailmassa on nyt 7 miljardia ihmistä, kun vielä 1980-luvulla meitä oli vajaa viisi miljardia. Kaikki me toivomme hyvää elämää ja siihen tarvitaan energiaa. Nykyiset öljyvarannot eivät riitä kattamaan kysyntää, ja uusien vaikeasti tavoitettavien esiintymien etsiminen maksaa. Se heijastuu suoraan raakaöljyn hintaan, Wiljanen sanoo.

Korkeisiin bensan hintoihin on siis vain totuttava.

– Hinnassa täytyy myös muistaa, että Suomessa bensalla on kova verotus. Bensan hinnasta jopa 60 prosenttia on veroa.

Myös naapurimaistamme Ruotsissa bensan litrahinta (E10) on polttoaine.net-sivuston mukaan pompannut 1,7 euron tuntumaan. Etelänaapurissamme Virossa on niin ikään jouduttu maksamaan bensalitrasta jo reippaasti yli 1,4 euroa.

Halpaa bensa näyttäisi olevan vielä itärajan takana Venäjällä, jossa tankkiin voi laskea 95E:tä 0,7 -0,8 euron litrahintaan.

Flexifuelilla bensakuluja vastaan

Keinoja bensakulujen pienentämiseen on monenlaisia ja niitä kehitellään jatkuvasti lisää. Wiljanen itse uskoo flexifuel-tekniikkaan, jossa auton moottori toimii tavallisen E10 bensan sijaan myös E85 etanolipolttoaineella tai näiden sekoituksella. Auton moottorin anturit tunnistavat, kumpaa polttoainetta tankista tulee ja tekee säädöt sen mukaan.

– Tällä hetkellä meidän RE85 polttoaine on noin 60 prosenttia halvempaa kuin E10. Aamulla kun ajoin huoltamon ohi taisi olla euron tuntumassa, Wiljanen muistelee.

ST1 ketjun lisäksi myös ABC-huoltamoketju myy flexifuel-moottoreihin kelpaavaa bioetanolia.

Jos flexifuel-autot ovat tulevaisuutta, miksiköhän minulle ei tarjottu sellaista vaihtoehtoa tasan vuosi sitten, kun ostimme perheeseemme uutta autoa?

– Vielä vuosi sitten tekniikka oli aika uutta, minkä vuoksi automyyjät eivät ehkä uskaltaneet sitä markkinoida, Wiljanen pohtii.

Pian uusista autoista puolet flexifueleitä

Veho Autotaloissa puolestaan flexifuel-moottori mahdollisuuden esittely on ollut jo pitkään arkea kaikille automyyjille.

Vehosta kerrotaan, että pelkästään Ford-merkkisiä flexifuel-autoja oli maaliskuuhun mennessä Suomessa liikkeellä 1 500 kappaletta ja tilauskannassa tulossa 300 kappaletta lisää.

– Sanoisin, että kyllä se on tulevaisuutta. Arvioisin, että vuonna 2020 Suomessa myytävistä uusista autoista ainakin puolet ovat flexifuel-moottoreilla varustettuja, Fordin varaosista ja huollosta vastaava myyntipäällikkö Matti S Koponen sanoo.

Flexifuel-moottoreilla varustettuja autoja on Fordin lisäksi ainakin Opelilla, Volkswagenilla ja Volvolla.

– Ja onhan se hienoa, jos ruokateollisuuden ylijäämällä voidaan saada autot kulkemaan, Koponen kuittaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.