Mainos

Greenpeace: Sosiaalisen median vaikutusvaltaa ei kannata vähätellä

Palmuöljyisku Neste Oilin Porvoon jalostamolle. Kutsumattomat vieraat Olkiluodon ydinvoimalatyömaan nosturissa. Rynnäkkö valaanpyyntialukselle Eteläisellä Jäämerellä.

Lukuisista suoran toiminnan tempauksistaan tunnettu ympäristöjärjestö Greenpeace täyttää tänä vuonna 40 vuotta.

Järjestö syntyi vuonna 1971, kun pieni aktivistijoukko päätti estää ydinkokeen Yhdysvalloissa Alaskassa. 80-luvulla liike levisi muuallekin maailmaan. Suomeen se tuli vuonna 1989.

Nyt Greenpeacella on yhteensä kolmisen miljoonaa tukijaa. Suomessa heitä on 26 000.

Suomalaiset laiskoja osoittamaan mieltään

Greenpeacen viestintäpäällikkö Juha Aromaa kertoo, että suomalaiset suhtautuvat suoraan toimintaan aiempaa myönteisemmin

– Suhtautumisessa on tavattomasti kulttuurieroja, ja toki poliittiset järjestelmätkin asettavat kansalaisille erilaisia rajoja. Esimerkiksi Kiinassa ei voida tietenkään toimia samalla tavalla kuin lännessä. Toisaalta Suomessa on suhtauduttu Greenpeacen toimintaan vähän kriittisemmin kuin vaikkapa Etelä-Euroopassa, jossa vastaava toiminta on aivan arkipäivää. Suomen ilmapiiriä ei voi kuitenkaan moittia. Toimintamme on osoittautunut täällä tehokkaaksi tavaksi saada liikkeelle keskustelua ja muutoksia aikaiseksi.

Greenpeace haluaa ydinvoiman historiaan

Yksi Greenpeacen juhlavuoden tempauksista on Suomessa Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja, joka jatkuu huhtikuun eduskuntavaaleihin saakka.

Tähän mennessä yli 36 000 äänestäjää on sitoutunut järjestön nettisivuilla äänestämään ehdokasta, joka äänesti viime vuonna eduskunnassa lisäydinvoimaa vastaan.

– On olemassa riski, että ihmiset ajattelevat, että ydinvoimapäätökset on jo lyöty lukkoon eikä mitään ei ole enää tehtävissä. Me yritämme muistuttaa ensinnäkin siitä, että seuraavakin eduskunta saa mitä todennäköisimmin uuden ydinvoima-asian pöydälleen. Fortumhan on jo julkisesti ilmoittanut, että se haluaa oman uuden voimalahankkeensa seuraavaan hallitusohjelmaan. Toisaalta me jatkamme työtä sen puolesta, että periaatepäätöksen jo saaneet hankkeet eivät koskaan lähtisi käyntiin.

Viitsiikö Facebook-sukupolvi toimia?

Viime aikoinahan on nähty useita tapauksia, jossa kansa on ilmoittautunut esimerkiksi Facebookissa vastustamaan tai kannattamaan jotain asiaa, mutta kun on tullut tekojen aika, rivit ovatkin olleet aika harvat.

Juha Aromaa toivoo, että ihmiset todella menevät äänestämään, jos he haluavat vaikuttaa vaikkapa ydinvoimaan. Toisaalta hänen mukaansa voi vaikuttaa monin muinkin keinoin.

– Tavallinen ihminen voi esimerkiksi ottaa yhteyttä kansanedustajaansa. Hän voi myös tehdä uuden sähkösopimuksen ja valita sähköntuottajakseen sellaisen yhtiön, joka ei myy hänelle ydinvoimaa. Ei pidä aliarvioida sitäkään mitä esimerkiksi Facebookissa tapahtuu. Ympäristöongelmien aiheuttajille voi kertoa myös sosiaalisen median kautta, että ei hyväksy sitä, mitä on tapahtumassa.

Kritiikkiä puolin ja toisin

Greenpeacen toiminta on saanut sen 40 toimintavuoden aikana myös kritiikkiä.

Esimerkiksi aiemmin Greenpeacen johdossa toiminut Patrick Moore jätti järjestön, koska hänen mukaansa hänen kollegoillaan ei ollut lainkaan tieteellistä koulutusta vastustaessaan juomaveden kloorausta. Moore arvosteli Greenpeacea myös tieteellisen objektiivisuuden hylkäämisestä. Toisaalta myös Moorea itseään on arvosteltu virheellisten tietojen levittämisestä.

Greenpeacen raporttia teknologiayrityksistä on arvioitu RDM-teknologialehdessä muun muassa harhaanjohtavaksi ja osaamattomaksi.

– Mikä pahinta, lähes kaikki uutissivustot toistivat Greenpeacen raportit tosiasioina ja esittivät ne kritiikittä, lehti kirjoittaa.

Nimimerkkiä "Olivier Vermont" käyttänyt toimittaja kirjoitti kirjassaan La Face cachée de Greenpeace nähneensä väärinkäytöksiä työskennelleensään Ranskan Greenpeacen sihteerinä. Vermontin mukaan Greenpeace lupasi saastuttaville yrityksille olla hyökkäämättä niitä vastaan, jos sille maksetaan siitä. Greenpeace haastoi toimittajan ja kustantajan oikeuteen. Se syytti heitä halventavista väitteistä sekä valheiden ja vääristellyn tiedon levittämisestä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.