Mainos

Hallitus ei esitä uusia automaksuja

Hallitus ei esitä mitään uusia maksuja käytetyille, uusille eikä tuontiautoille.

Käytettyjen autojen tuontivero on tarkoitus siirtää tuontihinnasta kuluttajahintaan pohjautuvaksi. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki tätä koskevan periaatepäätöksen tänään.

Mitään uusia haitta- tai ympäristöveroja maahantuotaville käytetyille autoille ei suunnitella.

Valtiovarainministeri Sauli Niinistön (kok.) mukaan hallituksen tarkoituksena ei ole puuttua uusien autojen verotukseen eikä muihinkaan autoiluun liittyviin kysymyksiin. Tästä päätettiin valiokunnassa yksimielisesti, Niinistö sanoi.

Tulli on Niinistön mukaan ennakoinut sovitun muutoksen. Se tekee lain mukaisen verotuspäätöksen ja laskee kuluttajahintaiseen verotukseen perustuvan veron syrjivän verotuksen välttämiseksi. Tuontiautojen verokohtelun muuttaminen tuli välttämättömäksi EU:n tuomioistuimen tuoreen ennakkopäätöksen vuoksi.

-Ulkomailta tuotavien käytettyjen autojen verotuksen lasku, arviolta noin kolmanneksella, laskee käytettyjen autojen hintoja kotimaassa, sanoi Niinistö. Hänen mukaansa "alennuskierrosten torjuminen on vaikeaa ja näyttää mahdottomalta". Euromääräiset vaikutukset auton hintaan jäävät veronalennusta pienemmiksi.

Hallituksen päätös merkitsee Niinistön mukaan sitä, että se on korjannut ristiriitaista verokäytäntöä. Autoverotuksen tavoitteet pysyvät ennallaan. Sille keskeisiä ovat fiskaaliset eli valtiontaloudelliset tavoitteet ja arvio siitä, millaisella verotuksella verotuloja kerätään. Niinistö torjui julkisuudessa esitetyt epäilyt siitä, että autoveroon liittyisi salailua tai salamyhkäisyyttä. Lainsäädäntö on selvä ja sen valvonta toimii.

-Tullihallituksella on tälläkin hetkellä tutkittavana monia sellaisia kysymyksiä, joista on esitetty salamyhkäisyysväitteitä. Ne eivät kuulu ministeriön toimialaan, huomautti Niinistö.

Valtiovarainministeriö ennakoi omalta osaltaan veromuutoksen vaikutuksia ensi vuoden budjetissa. Sen veroarvioissa on ennakoitu käytettyjen autojen tuonnin kasvavan noin 40 000 autolla ja uusien autojen tuonnin vähenevän noin 20 000:lla. Lopulliset vaikutukset riippuvat olennaisesti siitä, kuinka muutos vaikuttaa uusien autojen myyntiin.

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan päätös kuluttajapohjaisiin hintoihin siirtymisestä lisää verojen osuuden näkyvyyttä auton hinnassa:

- Tämä päätös tulee kääntymään eteenpäin eli meillä tullaan säätämään autovero joka on avoin ja kuluttajahintapohjanen eli silloin me näemme kuinka paljon kussakin autossa on veroa. Tämä meidän nykyinen järjestelmämme perustuu shift-hintaan joka ei tee julkiseksi sitä tietoa, että kuinka paljon kussakin autossa on veroa. Kuluttajahintapohjaisessa järjestelmässä mennään siihen, että on kuluttajahinta ja verojen määrä eriteltynä.

Nieminen ei kuitenkaan lähde arvioimaan kuinka kuluttajapohjaiseen järjestelmään siirtyminen vaikuttaa lopullisiin ostohintoihin.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 25.09.2002)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.