Mainos

Hallitus varautuu tonnistoveron toteuttamiseen

Samalla ministerivaliokunta ilmoitti laajentavansa matkustaja-alusten miehistötukea. Tonnistoverossa varustamoilta perittäisiin veroa alusten tilavuuden mukaan voittojen sijasta.

Hallitus on antanut oman ratkaisunsa kauppa-alusten ulosliputusten patoamiseksi. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksellä Suomessa ryhdytään valmistelemaan tonnistoveron käyttöönottoa. Vaikka aikataulu jäi auki, Suomen Varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja Mika Nykänen kiittelee hallituksen linjauksia.

Samalla ministerivaliokunta ilmoitti laajentavansa matkustaja-alusten miehistötukea. Ensi vuonna siitä aiheutuu noin 3,8 miljoonan euron menetykset valtiolle. Seuraavana vuonna määrärahan tarve kaksinkertaistuu, koska silloin tuki maksetaan koko kalenterivuodelta.

- Tämä on tervetullut ja tärkeä päätös valtioneuvostolta. Valtion tuen laajentaminen matkustaja-aluksiin tasaa puntteja erityisesti Ruotsiin nähden. Tonnistoveron valmistelulla puolestaan osoitetaan, että alan kilpailukyvystä pidetään huolta, vaikka nyt ei ollut mahdollisuuksia konkreettista päätöstä uuden veron sisällöstä, Nykänen sanoi hallituksen linjausten jälkeen.

Tonnistoverossa varustamoilta perittävä vero määräytyy alusten tilavuuden mukaan. Normaalisti yritykset maksavat veron voitoista.

Miehistönkustannusten tukea laajennetaan niin, että jatkossa se kattaa kaikki työnantajan maksamat palkan sivukulut myös matkustaja-aluksilla. Tähän asti se on koskenut lastialuksia. Muutos tehdään laajentamalla kauppa-alusluettelotukea. Liikenne- ja viestintäministeriön LVM:n arvion mukaan tukea maksetaan 16 matkustaja-alukselle.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen myöntää, että ratkaisua nopeutti Siljan siirtyminen Tallinkin omistukseen. Tallink pohtii parhaillaan, minkä lipun alle se alukset sijoittaa.

Paineita muualta

Myös tonnistoveron muutoksien taustalla ovat muualta tulevat paineet. Ruotsi on ilmoittanut ottavansa tonnistoveron käyttöön. Naapurissakin valmistelu on kesken, mutta lupauksia vahvistettiin uuden hallituksen budjetissa. Myös monissa muissa Euroopan maissa on siirrytty tonnistoveroon. Muutos on lisännyt esimerkiksi Saksassa vauhdilla alusten palauttamista maan lipun alle.

Huovinen ja valtiovarainministeri Eero Heinäluoma eivät antaneet minkäänlaista arviota uudistukseen tarvittavasta aikataulusta, mutta Heinäluoma korostaa, ettei nyt vastata vain Ruotsista tuleviin paineisiin, vaan pyrkimyksenä on hakea malli, joka on kilpailukykyinen Suomen keskeisiin kilpailijamaihin verrattuna.

Virossa ovat EU:n sallimat tukimäärät ovat jo käytössä. Viron vielä halvemmat palkkakustannukset eivät ole loputtomiin etu, sillä palkat nousevat naapurissa.

Varustamoyhdistys on laskenut, että tonnistoveroon siirtyminen ei aiheuta lovea valtion kassaan, sillä uudistuksen pitäisi houkutella lisää aluksia Suomeen. Nykäsen mukaan Suomessa on myös paljon patoutunutta alustarvetta, minkä senkin toivotaan pääsevän purkautumaan.

Myös Heinäluoma sanoo luottavansa siihen, että uudistus tuo aikanaan lisää työpaikkoja ja osaamista Suomeen. Odotukset kohdistuvat myös oheistoimialoihin.

Määräyksiä vain omille

Huovinen muistuttaa, että kotimaista tonnistoa tarvitaan, sillä kriisiajan määräyksiä voidaan kohdistaa vain omiin aluksiin. Viennistä noin 80 prosenttia hoidetaan meritse.

Hänenkään mukaan valtio ei ole avaamassa "piikkiä" varustamoille, vaan pyrkimyksenä on huolehtia, että varustamotoimintaa voidaan Suomessa harjoittaa.

Vaikka teollisuudessakin työpaikkoja siirretään Aasiaan ja muihin halvempien kustannusten maihin, meriliikenteessä ratkaisut ovat vieläkin nopeammin toteutettavissa, vaikka liikenne jatkuu ennallaan.

Varustamoyhdistyksen keväällä LVM:lle tekemän arvion mukaan tonnistoveron käyttöönotto voisi lisätä kauppa-alusten määrää noin 50:llä 5-8 vuoden aikana. Nyt ulkomaan kaupparekisterissä on noin 110 alusta.

Varustamoalalta kiitosta

Ahvenenmaalaisen varustamoyhdistyksen Ålands redarföreningin toimitusjohtaja Hans Ahlström kiittelee päätöstä. Päätöksen myötä suomalaiset matkustaja-alukset saavat samansuuruiset tuet kuin Ruotsin lipun alla purjehtiva liikenne.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan esitys uudesta laista on tarkoitus antaa eduskunnalle heti, kun hallitus on käsitellyt sen istunnossaan. Matkustajalaivojen laajennettu tuki astuisi voimaan vuodenvaihteessa.

Ahlströmin mukaan tukipäätöstä on odotettu alalla jo pitkään. Ahlström on myös vakuuttunut, että Ruotsi siirtyy tonnistoveroon ensi vuonna ja toivoo, että Suomi seuraa perässä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.