Mainos

Halpatalofirman asiakkaat syyttävät: Ala-arvoista palvelua ja kyykyttämistä

Ruotsalainen valmistalotoimittaja Älvsbytalo lupaa toteuttaa suomalaisten talounelmia edullisesti ja helposti. Todellisuus ei aina vastaa mainospuheita.

MTV3:n 45 minuuttia -ohjelman haastattelemat asiakkaat kertovat välinpitämättömästä asiakaspalvelusta, huolimattomasta asennustyöstä ja vitkuttelusta vikojen korjaamisessa.

Myös kuluttajariitalautakunnassa Älvsbytalolla on huono maine. Se on jättänyt toistuvasti noudattamatta lautakunnan suosituksia, joissa yritystä on kehotettu antamaan asiakkaalle hyvitystä. Ruotsissa yritys on samasta syystä maan kuluttajariitalautakunnan mustalla listalla.

Kun yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä, asiakas voi joko tyytyä tilanteeseen tai viedä asian eteenpäin käräjäoikeuteen.

Riihimäkeläinen Rauha Jukarainen päätyi jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Hän rakennutti vuonna 2005 puolisonsa kanssa Älvsbytalon. Se kärsi lukuisista eri ongelmista, muun muassa lämpövuodoista, vinosta seinästä, huonolaatuisista ulkolaudoista ja väärin asennetuista ovista. Korjaukset etenivät nihkeästi.

- Soitin yrityksen vastuuhenkilöille monta kertaa. Lopulta he eivät enää vastanneet ollenkaan puheluihimme. Jos soitin eri puhelinnumeroista, he saattoivat vastata.

Lopulta Älvsbytalon korjaajat hoitivat talon kuntoon vasta käräjäoikeuden ensimmäisen istunnon jälkeen.

- Tämä taistelu kesti kolme vuotta. Itse olen varmasti käyttänyt tähän yli kuukauden työtunnit, kertoo vanhempiensa taloprojektia hoitanut Esa Näppä.

Näppä laskee pariskunnan menettäneen tuhansia euroja Älvsbytalon toiminnan takia. He eivät koskaan saaneet viivästyskorvausta, jota kuluttajariitalautakunta oli suosittanut.

Asennustöitä vesisateessa

Hausjärveläinen Jouni Viuhkonen ei edes vienyt asiaa kuluttajariitalautakuntaan.

- Arvasin etukäteen, että tämä firma ei mitään suositusta tule noudattamaan. Siinä olisi vain mennyt aikaa hukkaan.

Viuhkosen talon lukuisat ongelmat alkoivat jo pystytysvaiheessa toukokuussa 2005. Asentajat kasasivat elementtejä vesisateessa, mikä johti pahaan vesivahinkoon. Älvsbytalo ei aluksi pitänyt tarpeellisena edes märkien villojen vaihtamista. Viuhkosen mukaan korjaustyöt tehtiin lopulta huonosti eikä yläkerran lattia ole vieläkään vaatimusten mukainen.

Talossa oli runsaasti muitakin vikoja. Viuhkosen perheen riita Älvsbytalon kanssa kesti 2,5 vuotta.

- Se oli sellaista, että "joo, mä soitan pari puhelua ja soitan hetken päästä takaisin". Sen jälkeen ei kuulunut moneen päivään mitään. Aina sai soittaa sinne päin ja sitten se meni jo siihen, että ei vastattu puhelimeen, kertoo hausjärveläinen Jouni Viuhkonen.

Tässäkin tapauksessa sovinto syntyi vasta käräjäoikeuden valmistelevan istunnon jälkeen. Viuhkoset saivat korjausten viivästymisestä ja laiminlyönnistä lopulta noin 15 000 euron korvaukset.

Sekä Näppä että Viuhkonen uskovat, että kyse on Älvsbytalon toimintatavasta.

- Niin pitkälle viedään, että asiakas väsyisi siihen, lopettaisi tappelun ja korjaisi viat itse, Näppä puuskahtaa.

"Asiakas ei välttämättä tiedä kaikkea"

Älvsbytalo Oy:n myyntipäällikkö Lasse Salonen yllättäen myöntää, että joissain tapauksissa näin on saatettu toimia.

- Ei sitä voi kiistää, mutta kyllä se on todella harvinaista. Ei se meidän tarkoituksemme ole, Salonen selittää.

Salonen myöntää, että kaikki toimitukset eivät ole sujuneet odotetusti, mutta arvelee ongelmien sijoittuvan lähinnä viime vuosikymmenen alkupuolelle, jolloin yritys laajensi voimakkaasti toimintaansa Suomessa.

Tosin 45 minuuttia -ohjelmaan haastateltujen asiakkaiden kanssa Älvsbytalo on riidellyt viime vuosien aikana. Kuluttajariitalautakunnan rekisterin mukaan lähes kaikki noudattamatta jätetyt suositukset on myös annettu viimeisen viiden vuoden aikana.

Salonen epäilee, että osassa riitajutuista kyse on asiakkaan ymmärryksen puutteesta.

- Me teemme talon lähes valmiiksi tehtaassa. Siinä on niin paljon erilaisia asioita, joista asiakas voi valittaa. Hän ei myöskään aina ole tietoinen määräyksistä ja toleransseista. Eli jos huoltopäällikkö sanoo, että asia on ihan kunnossa, se ei välttämättä tyydytä asiakasta, Salonen selittää.

Myyntipäällikkö painottaa, että yritys ei käytä osaamattomia tai huolimattomia työntekijöitä.

- Jos tällaisia on ollut, he eivät enää työskentele Älvsbytalolle.

Asiakkaiden kanssa riitely ei näytä haittavaan yrityksen menestystä. Suomessa Älvsbytalo Oy on markkinaosuudeltaan alan kolmanneksi suurin. Sen vuoden 2008 tilikauden tuotto oli peräti 6,6 miljoonaa euroa. Summa on yli kaksinkertainen verrattuna alan markkinajohtajaan Kastelli-talot Oy:hyn.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.