Mainos

Harrasteajoneuvoille esitetään omaa rekisteriä

Harrasteajoneuvorekisterissä olevan ajoneuvon tekniset vaatimukset ja verotus olisivat muita ajoneuvoja lievempiä, mutta ajoneuvon vuosittainen käyttöaika rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.

Kolarikorjaamisen ja harrasteajoneuvojen rakentamisen niin sanottuja prosenttisäädöksiä ehdotetaan muutettaviksi. Harrasteajoneuvoille esitetään omaa rekisteriä, jossa tekniset vaatimukset ja verotus olisivat muita ajoneuvoja lievempiä, mutta ajoneuvon vuosittainen käyttöaika rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla. Rekisterin valmistelu alkaisi vuonna 2008.

Keskeisenä periaatteena olisi se, että ajoneuvo katsottaisiin alkuperäiseksi aina, kun sen osia joudutaan korvaamaan toisilla samanlaisilla ja samanmalliseen ajoneuvoon tarkoitetuilla osilla, asiaa pohtinut työryhmä sanoo. Osanvaihdot ja korikorjaus tulisi sallia jatkossa kunnostamis- ja korjaamistarkoituksessa aiempaa laajemmin. Esimerkiksi kolariautot ja moottoripyörät tulisi saada korjata vauriota edeltävään kuntoon aina ilman veroseuraamuksia tai alkuperäisyyden menettämistä.

Nykyinen lainsäädäntö edellyttää, että harraste- tai kolariajoneuvossa on oltava alkuperäisiä osia yli 50 prosenttia. Muussa tapauksessa ajoneuvo on rekisteröitävä rakennettuna ajoneuvona, jolloin sen on täytettävä uuden ajoneuvon tekniset vaatimukset ja siltä myös peritään uuden vero.

Prosenttisäädöksiä koskevaan selvitystyöhön ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valtiovarainministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, katsastajat, auto- ja moottoripyöräharrastejärjestöt sekä autojen maahantuojat.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.