Mainos

Harrasteilmailu nosteessa - lentoturmat lisääntyneet samaa tahtia

Harrasteilmailussa on sattunut onnettomuuksia kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Onnettomuuksia on tapahtunut yhteensä neljätoista, joissa surmansa on saanut kuusi ihmistä.

Viimeisin kuolemaan johtanut onnettomuus sattui tässä kuussa, kun C206-tyyppinen kone syöksyi vaikeissa keliolosuhteissa maahan Joensuussa. Ohjaaja sai onnettomuudessa surmansa.

– Näiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkinnat ovat vielä kesken, mutta usein taustalta löytyy inhimillisiä syitä. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat yleensä sää, ohjaajan koulutus ja muut vastaavat tekijät, summaa johtava tutkija Ismo Aaltonen Onnettomuustutkintakeskuksesta.

– Tämä on ollut erittäin huono vuosi verrattuna viime vuoteen, jolloin ei ollut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta moottorikäyttöisillä koneilla, jatkaa Aaltonen.

Edellinen vakava onnettomuus sattui syyskuussa, kun ultrakevyt kone syöksyi maahan Utsjoella. Sekä ohjaaja että matkustaja saivat surmansa.

Lentoharrastus yleistyy

Harrasteilmailu on yleistynyt Suomessa viime vuosina. Esimerkiksi ultrakevytlentäjän lupakirjoja oli viime vuonna jo 1351 suomalaisella. Näiden lupakirjojen määrä on siis lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2003.

Kevytilmailun suosion kasvua selittävät muun muassa perinteistä lentämistä halvempi hinta sekä lyhyempi koulutus. Oman uuden ultrakevyen koneen saa 70 000 eurolla. Yksi tunti ilmassa maksaa harrastajan arvion mukaan puolestaan noin 75 euroa.

Ultrakevytlentäjän lupakirjaan vaaditaan vähintään 25 harjoituslentotuntia. Lupakirja heltiää siis tuntuvasti kevyemmin perustein kuin yksityislentäjän lupakirja, mihin vaaditaan vähintään 40 harjoituslentotuntia. Lyhyemmästä koulutusvaatimuksesta huolimatta kevytilmailua, eli alle 450-kiloisen koneen ohjausta, ei voi pitää muuta lentämistä helpompana.

– Ultrakevyen koneen ohjaus on hyvin lähellä tavallisen koneen käsittelyä. Tietämys lentosäästä ja ilmailumääräyksistä on oltava sama riippumatta siitä, lentääkö ultrakevyellä vai yleisilmailukoneella, sanoo Aaltonen.

Myös 30 vuotta ilmailua harrastanut Timo Hyvönen allekirjoittaa saman.

– Ei ultrakevytlentäminen helpointa ole. Esimerkiksi yleisilmailulentokone Cessna150 on huomattavan helppo kone lentää verrattuna ultrakevyeen koneeseen, sanoo Hyvönen.

Ilmatilaloukkauksia aiempaa enemmän

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan myös ilmatilaloukkausten määrät ovat kasvaneet. Marraskuuhun mennessä on tilastoitu 144 ilmatilaloukkausta, joista 103 on tehty pienkoneilla.

Trafin mukaan huomattava osa ilmatilaloukkauksista kohdistuu Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelle. Tällöin ilma-alus tunkeutuu valvottuun ilmatilaan ilmoittamatta siitä lennonjohtoon. Tällainen ilmatilaloukkaus on omiaan lisäämään vaaratilanteita vilkkaalla lentoliikennealueella.

Trafista kerrotaankin, että tänä vuonna sattuneiden lento-onnettomuuksien sekä ilmatilaloukkausten vuoksi onkin syytä tarkastella, ovatko nykyiset lentolupavaatimukset riittäviä.

Onnettomuustutkintakeskus antaa Trafille omat mahdolliset suosituksensa lentolupavaatimusten muokkaamiseksi sen jälkeen, kun onnettomuustutkinnat on saatu päätökseen.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.