Mainos

Hätäkeskuslaitos: Vastausten viive ei ole pidentynyt

Hätäpuheluiden käsittelylle asetettu tavoiteaika 90 sekuntia ylittyy usein, mutta hätäkeskuslaitos kiistää, että hätäpuhelujen vastausaika olisi pidentynyt.

Hätäkeskuslaitos ei purematta niele tilastotietoja, joiden mukaan hätäpuhelujen käsittelyajat olisivat pidentyneet.

- Käsittelyaikojen kehitystä ei voida luotettavasti arvioida, sanoo Hätäkeskuslaitoksen johtaja Jyrki Landstedt.

Hätäkeskuslaitoksessa on meneillään organisaatiouudistus, jossa kunnallisten hälytyskeskusten toiminta siirtyy valtion ylläpitämiin hätäkeskuksiin. Landstedt myöntää, että uudistuksen vuoksi käsittelyajat ovat voineet paikallisesti pidentyä vähäksi aikaa. Näin kävi esimerkiksi Pirkanmaalla ja Hämeessä.

-Varmaankin siinä alkuvaiheessa tapahtuu niin, että kun tulee uudet työvälineet ja uusi toimintaympäristö, niin lyhyellä aikavälillä tulee pientä käsittelyaikojen pidentymistä. Mutta nyt kun on katsottu koko Suomesta neljän kuukauden aikaväliltä, niin merkittävää pidentymistä aikaisempiin ei ole havaittavissa, Landstedt sanoo.

Hätäkeskus joutui sisäministeriön pyynnöstä selvittämään hätäilmoitusten viiveet. Selvitys luovutettiin sisäministeriölle tänään Helsingissä. Selvityksen mukaan vanhat käsittelyaikoja koskevat tiedot ja nykyiset tietojärjestelmistä poimitut tiedot eivät ole vertailukelpoisia, koska ennen puhelun käsittelyajan arvioi puhelun vastaanottaja itse. Landstedtin mukaan joissakin hätäkeskuksissa käsittelyajaksi oli kirjattu aina yksi minuutti.

- Tuntuisi aika uskomattomalta, että kerta toisensa jälkeen puhelun käsittely olisi kestänyt yhden minuutin, Landstedt toteaa.

Tavoitteesta jäädään

Hätäkeskuslaitos joutui antamaan selvityksen, koska pelastusosaston helmikuussa tekemän tilastoselvityksen mukaan kiireellisten hälytysten viive olisi pidentynyt jopa kymmeniä sekunteja monissa hätäkeskuksissa. Niinpä sisäministeriö halusi hätäkeskuslaitokselta uuden selvityksen. Vaikka aikojen pitenemisestä ei uuden selvityksen mukaan ole selvää näyttöä, kuluu hätäilmoitusten käsittelyyn selvästi pidempään kuin sisäministeriön tavoiteaika eli 90 sekuntia. Keskimäärin puhelimeen vastaamisesta hälytyksen tekemiseen kuluu 150 sekuntia. Landstedtin mukaan 90 sekunnin tavoite ei olekaan kaikissa tapauksissa realistinen.

- Vaikkapa liikenneonnettomuudessa jo tarpeellisten kysymysten läpikäynti voi kestää 120 sekuntia. Tarkoituksena on, että tavoiteaikoja rukataan jatkossa niin, että erilaisille tehtäville olisi erilaisia tavoiteaikoja.

Paikannusjärjestelmä käyttöön

Viiveiden lyhentämiseksi hätäkeskuksissa otetaan pian käyttöön uusi matkapuhelinten paikannusjärjestelmä, jonka avulla päivystäjä saa nopeasti soittajan paikkatiedon. Paikannusjärjestelmä otetaan käyttöön 10. kesäkuuta viidessä hätäkeskuksessa: Pohjois- ja Etelä-Savossa, Hämeessä, Pirkanmaalla ja Lapissa. Muissa toiminnassa olevissa valtion hätäkeskuksissa järjestelmä on käytössä syksyllä. Myöhemmin pyritään siihen, että paikannus tapahtuu automaattisesti puheluun vastattaessa.

Hätäkeskusuudistuksen valmistuessa Suomessa on 15 hätäkeskusta, joissa työskentelee päivystystehtävissä noin 600 henkilöä. Hätäkeskukset vastaanottivat viime vuonna 1,6 miljoonaa hätäilmoitusta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.