Mainos

Hätänumeron jonot kasvavat

Jonotusajat yleiseen hätänumeroon 112 ovat tänä vuonna venyneet entisestään ja ylittävät monin paikoin jo viiden minuutin rajan. Se on pitkä aika odottaa saadakseen edes kertoa hädästään.

Hätäkeskusten uusi tietojärjestelmä sitoo koko maassa yhä enemmän henkilöstöä.

Kuitekaan ehdotus uuden kiireettömän hätänumeron käyttöönotosta ei innosta hätäkeskuksia. Hätäkeskuksissa uskotaan, että kiireetön neuvontanumero lisää päällekkäistä työtä eikä tuo ainakaan välitöntä helpotusta hätäkeskusten ruuhkiin.

Eduskunta käsitteli hiljkattain hätäkeskusasiaa ja totesi sadan päivystäjän vajeen miehityksessä. Ainakaan vielä määrärahoja lisäväen palkkaamiseen ei ole löytynyt.

Mihin "Onko kaveri putkassa" -kyselyt?

Hätäkeskuksiin tuleville kiireettömille puheluille halutaan oma numero. Puhelut ohjattaisiin uuteen maksuttomaan neuvontanumeroon.

Hätäkeskustyöntekijöille tehdyn kyselyn mukaan kiirettömiksi puheluiksi luettaisiin muun muassa kyselyt, onko ystävä viety putkaan ja vaarattomat, mutta väärin pysäköidyt autot.

Järjestelyä ehdottaa hätäkeskusten puhelutaakkaa tutkinut työryhmä, joka on luovuttanut raporttinsa sisäministeri Anne Holmlundille (kok.) Helsingissä.

Sisäasianministeriön tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas kertoo, että hätäkeskusten taakkaa kasvattaa myös viranomaisten omat tehtävät.

- On erittäin paljon tukitehtäviä ja viestikeskuspalveluita, jotka viranomaiset voisivat hoitaa kentältä itse. Hätäkeskuspäivystäjä toimii jonkinlaisena help-deskinä viranomaisille, jossa kysellään erilaisista rekistereistä tietoa. Näistä myöskin halutaan päästä eroon.

Hätäkeskukset ottivat viime vuonna vastaan lähes neljä miljoonaa ilmoitusta. Näistä 800 000 oli muita kuin hätäpuheluita.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.