Mainos

Hawk-turman heittoistuimet löytyivät

Tutkimuslautakunnan puheenjohtajan mukaan vielä ei voi päätellä, yrittikö lentäjä pelastautua heittoistuimella.

Tutkintalautakunta on löytänyt onnettomuuskoneen molemmat heittoistuimet Siikaisista. Samoin kuin koko kone heittoistuimet ovat pirstaleina maastossa. Koneen osat ovat sinkoutuneet noin 100x300 metrin laajuiselle alueelle. Tutkintalautakunnan vt. puheenjohtajan majuri Timo Kostiaisen mukaan tässä vaiheessa ei voida vielä päätellä, yrittikö lentäjä pelastautua heittoistuimella.

Tutkijat etenevät hitaasti maastossa ja merkkaavat osien löytöpaikan karttaan. Heittoistuinten kohdalle edetään vasta lähipäivinä. Tärkeänä osana maaston haravointia on lennon aikaisen videokuvan ja radioliikenteen tallentaneen videotallentimen etsintä. Putoamisjälkien ja alastulossa leikkautuneiden puiden perusteella koneen arvioidaan iskeytyneen maahan loivasti kallistuneena noin kolmenkymmenen asteen kulmassa.

Koko maastotutkinta kestänee noin viikon. Sen jälkeen osat siirretään johonkin ilmavoimien tukikohtaan jatkoselvityksiä varten.

Kostiainen esitti torstaina kiitoksen yleisövihjeistä, joita lautakunta on saanut. Turmapaikan lähistöltä kaivataan edelleen lisähavaintoja. Myös nämä tiedot auttavat onnettomuuden syyn selvittämisessä.

Suihkuharjoituskoneen maahansyöksyssä keskiviikkona kuoli lempääläläinen yliluutnantti Mikko Helenius. Hän oli syntynyt vuonna 1978. Helenius oli siirtolennolla yksin. Lentosää oli huono, ja pilvet roikkuivat matalalla.

Tutkintalautakunnan vt. puheenjohtajana toimii tällä hetkellä lentoturvallisuusupseeri majuri Timo Kostiainen Lapin lennostosta. Puheenjohtajana aloittaa lentoturvallisuusinsinööri insinöörieverstiluutnantti Jaakko Saatsi ilmavoimien esikunnasta palattuaan ulkomaan komennukselta ensi viikolla.

Heittoistuimet toimineet hyvin

Hawk-harjoitushävittäjät ovat kaksipaikkaisia. Yksinlennoilla lentäjä normaalisti istuu ohjaamon etuistuimella. Takaistuin on tarkoitettu opettajalle. Insinöörieversti Ossi Koskela ilmavoiminen esikunnasta kertoo, että suomalaishävittäjiin hankitut heittoistuimet ovat luotettavia ja ne yleensä toimivat tarkoitetulla tavalla.

Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa heittoistuin ei pääse nousemaan ilmaan, vaan iskeytyy heti kohti maata. Koskelan mukaan ohjaaja itse käynnistää heittoistuimen kahvasta. Samalla hetkellä räjähdyspanokset rikkovat ohjaamon kuomun ja rakettimoottori sinkoaa istuimen ylös koneesta. Seuraavassa vaiheessa avautuvat laskuvarjot.

Koelennoilla ei häiriöitä

Onnettomuuskone runkonumeroltaan HW-325 kuului 1980-luvun alkupuoliskolla hankittuun ensimmäiseen erään. Sille oli kertynyt noin 4000 lentotuntia. Suihkuharjoituskoneiden on määrä toimia koulutuskoneina ilmavoimissa noin vuoteen 2015.

Hawk oli eilen normaalin määräaikaishuollon jälkeisellä siirtolennolla Jämsän Hallista Porin kautta Kauhavalle. Koneelle tehtiin huollon jälkeen Jämsässä kaksi koelentoa. Niiden aikana ei havaittu mitään epätavanomaista.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.