Mainos

Helsingin Pisararata kuivuu tällä hallituskaudella – rahat halutaan teiden kunnostukseen

Maaseudun kuoppaisten teiden kunnostaminen kiinnostaa nyt eduskunnan liikennevaliokunnan jäseniä. Useimmat heistä haluavat suunnata korjauksiin luvattuja määrärahoja juuri alemman tieverkon remontteihin, eikä esimerkiksi viime vaalikauden lopussa kuopattuun Helsingin Pisararataan. Aamulehden tekemässä kyselyssä liikennevaliokunnan jäsenet haluaisivat myös kokeilla palveluseteliä bussiliikenteessä.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan enemmistö vastustaa Helsingin Pisararadan rakentamista tällä vaalikaudella. 

– Rahaa on nyt järkevää käyttää jo päätettyyn korjausvelkaan sekä erityisesti biotaloutta ja muuta yritystoimintaa tukeviin hankkeisiin, toteaa keskustan Eeva-Maria Maijala Lapin vaalipiiristä. 

Keskustan kansanedustaja Mikko Alatalo Pirkanmaan vaalipiiristä haluaa nähdä ennen Pisaraa, miten Helsinki-Pasilan ratapihan remontti vaikuttaisi liikenteen sujuvuuteen.

– Katsotaan sitten, tarvitaanko kallista junien kääntöpaikkaa, joka sitoo liikennerahat moneksi vuodeksi, kuittaa Alatalo.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, perussuomalaistenSatakunnan vaalipiirin Ari Jalonen pitää Pisararataa mielenkiintoisena hankkeena, mutta ei silti haluaisi myöntää sille valtionapua.

– Tällä hetkellä siihen ei ole varaa, toteaa Jalonen.

Tärkeänä hankkeena Pisaraa pitää myös vasemmistoliiton Katja Hänninen Oulun vaalipiiristä, mutta silti hänkin vastustaa sen rakentamista.

– Korjausvelkaa on niin paljon, että rahaa on laitettava nyt liikenneverkkoon. Samalla tuemme työllisyyttä ja alueellista tasa-arvoa, muistuttaa Hänninen.

– Tässä taloustilanteessa satsaukset Pisaraan olisivat pois muista hankkeista erityisesti maakunnissa, toteaa myös SDP:n Suna Kymäläinen Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. 

Tukijat korostavat valtakunnallisuutta

Pisaran harvat tukijat eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa korostavat hankkeen valtakunnallisuutta, vaikka se sijoittuisikin kokonaan aivan ydin-Helsinkiin.

– Pisararata palvelee myös koko maan liikennettä pääkaupunkiseudulle. Hanke parantaa pääkaupunkiseudun maankäyttöä ja lisää asuntotuotantoa, muistuttaa SDP:n Satu Taavitsainen Kaakkois-Suomen vaalipiiristä.

Kokoomuksen Outi Mäkelä Uudenmaan vaalipiiristä luottaa yhä, että Pisaran suunnittelu etenee EU-rahoilla.

– Euroopan komissiolta on näillä näkymin tulossa rahaa hankkeen suunnitteluun, mikä omalta osaltaan edesauttanee sen etenemistä, toteaa Mäkelä. 

Eikä asetelma Pisarassa ole joko tai. Jopa tukijoiden joukossa Pisara jää muiden liikennehankkeiden jalkoihin. 

– Kyllä Pisaralle, mutta pidän Raide-Jokeria ja kaupunkirataa pääkaupunkiseudulla vielä tärkeämpinä kuin Pisaraa, pohtii vihreiden Jyrki Kasvi Uudenmaan vaalipiiristä.

Porin kaupungin ja MTV:n yhteinen Suomi Areena käynnistyy huomenna lauantaina Tampereelta Tammelan torilta kello 10 keskustelulla: Mihin uusi hallitus vie Suomen liikennepolitiikkaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.