Mainos

Homokampanjan taustavaikuttaja: Kannattaisi ensin tutustua kampanjan ytimeen

Muutaman nuoren ideoima Älä alistu -kampanja pyörii tällä hetkellä koko kansan huulilla. Homokampanjan taustalla toiminut Nuotta-lehden päätoimittaja Mika Falk kokee, että suomalaiset eivät ole oikein ymmärtäneet kampanjan sanomaa. Sen tarkoitus on rohkaista nuoria pohtimaan itsenäisesti asioita yleisestä mielipiteestä huolimatta. Kampanjan ovat ideoineet Nuotta-lehden toimittajat eli nuoret itse.

— Nuoret ovat kokeneet, että tietyt homoseksuaalisuuteen liittyvät teemat on vaiettu puheenaihe. Nuoret haluavat kysyä, että voiko toimia eri tavalla kuin valtavirta toimii vai onko paine liian kova toimia tietyllä tavalla, Falk selvittää.

Falkin mielestä tämän päivän nuoret elävät maailmassa, jossa ympäröivä yhteiskunta, kulttuuri, media, kaveripiirit ja elokuvat muokkaavat ajattelutapaa.

— Kaikkien pitäisi puhua, käyttäytyä ja ajatella tietyllä tavalla. Myös seksuaalisuuden suhteen hyväksyttävä käyttäytyminen on käynyt selväksi. En halua nyt puhua nuorten ryhmästä, joka tuntee homoseksuaalisuuden tunteita, vaan nuorten ryhmästä laajasti; siitä maailmasta, jossa he elävät ja jonka pohjalta he tekevät ratkaisuja.

Falkin mielestä kampanjan sanoma on jäänyt ihmisille epäselväksi. Syynä on vääränlainen uutisointi.

— Siitä on uutisoitu jokin irrallinen kohta, josta on tehty jutun ydin. Iltapäivälehdet ovat halunneet löytää kampanjasta jotakin shokeeraavaa, jotta saisivat raflaavia otsikoita. Sellainen maku tästä on jäänyt, Falk sanoo.

Falk toivookin, että ihmiset kävisivät Älä alistu -kampanjan nettisivuilla rohkeasti katsomassa, mistä oikein on kysymys.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.