Mainos

Huomioväriä turkkiin, infrapunakamera – näin hirvikolareita yritetään estää

Uutta teknologiaa koetetaan valjastaa liikenneturvallisuuden käyttöön myös estämään hirvikolareita. Jotkut testatut keinot ovat kuitenkin melko kotikutoisia.

Poroeläinonnettomuuksia on koetettu välttää lisäämällä huomioväriä poron turkkiin. Hirvien kohdalla toimenpiteessä tulisi olemaan paljon työtä, mikäli hirvet pitää ensin saada kiinni.

– Liikennevakuutuskeskuksella ja paliskuntain yhdistyksellä on ollut  testi porovahinkojen vähentämiseksi. On käytetty erilaisia heijastavia väriaineita, jotka lisäisivät kuljettajan mahdollisuuksia havaita eläin, kertoo Pohjola Vakuutuksen liikenne-ja autovahinkojen korvauspäällikkö Sami Reinikka.

Tekniikalla törmäyksien torjuntaa

Kanadassa ja Itävallassa on kehitetty hirvivaroitin, jonka havainnot perustuvat muutoksiin ajoviimassa eli autoon kohdistuvassa ilmavirrassa. Uusimpia kehityksen askelia tulevat olemaan lämpimät eläimet havaitseva infrapunakamerat.

– Kokeilussa on ollut myös havaintoihin perustuva navigaattorisovellus, joka ilmoittaisi liikennetiedotteena navigaattoreihin, kun tullaan alueelle, jossa eläinhavaintoja on tehty, Sami Reinikka Pohjola Vakuutuksesta sanoo.

– Vahinkojen välttämispuolella olemme juuri ottamassa ensimmäisiä askeleita suuntaan, jossa vahinkodataa ja it-teknologiaa voisi hyödyntää vahinkojen välttämisessä. Valmiita tuotteita ei siis ole tarjolla, mutta aihealue kiinnostaa kovasti, If Vahinkovakuutusyhtiön viestintäpäällikkö Mari Hätinen kertoo.

– Meillä oli aiheesta viime viikonloppuna kilpailu, jossa IT- ja liiketoimintaosaajat kehittivät Ifin vahinkotietojen avulla autoilun turvallisuutta parantavia innovaatioita, Hatinen jatkaa

Yksinkertainen lähestyminen on myös osoittautunut toimivaksi hirvien hillinnässä.

– Hirvien ja peurojen kohdalla on myös jossain määrin toiminut puiden välille kiinnitettävä huomionauha. Se tuntuu aika uskomattomalta, että muovinauha voi estää eläintä. Sehän pääsee siitä rytinällä läpi, mutta tästä on ollut positiivisia tuloksia, Sami Reinikka Pohjolasta kertoo.

Perinteitä unohtamatta

– Yksi  fiksu tapa Suomessa on, että hirvimetsästyksellä pidetään eläinmäärä kurissa, Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta sanoo.

– Hirviaitoja laitetaan teiden varsille, mutta se ei ole aukotonta. Hirviaitojen väliin joutunut hirvi on vakava riski. Kun se vauhkoontuu se saattaa säntäillä ihan päämäärättömästi. Hirviaita toimii joillain moottoriteillä hyvin, kun se koko tieosuus on aidattu, Trafin asiantuntija Jussi Pohjonen sanoo.

– Vesakoiden raivaukset ja muu näkyvyyttä parantava helpottavat havaintojen tekemistä, Sami Reinikka sanoo.

– Perinteisellä viestinnän ja sosiaalisen median puolella pyrimme herättelemään suomalaisia hiljentämään vauhtia. Vauhdin hiljentäminen on nimittäin se paras keino välttää hirvikolari, Mari Hätinen Ifiltä kertoo.

– Kuljettaja pystyy itse vaikuttamaan asiaan ainoastaan olemalla valppaana ja vähentämällä nopeutta näillä hirvivaara-alueilla riskikautena aamu- sekä iltahämärissä, kun hirvieläimet liikkuvat paljon, Jussi Pohjonen Trafilta sanoo.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.