Mainos

Huonelämpötilan lasku torjuu ilmastonmuutosta

Ilmastotalkoot ilmestyy katukuvaan - suomalaisia kannustetaan laskemaan huonelämpötilansa alle 22 asteeseen.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää ilmastonmuutosta totena ja kaksi kolmesta arvioi sen olevan vakavin ihmiskunnan kohtaamista ympäristöongelmista. Ilmastotalkoot kampanjoi ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta ja haastaa suomalaiset talkoisiin pienentämään hiilidioksidipäästöjään. Koko vuoden kestävä kampanja käsittää seitsemän konkreettista toimenpidettä eri elämänalueilta. Ensimmäisenä ilmastotekona on huonelämpötilan laskeminen.

Asu lämpimässä, älä kuumassa

Suomalaiset asuvat todella lämpimästi; kodin lämpötila on usein jopa 24 astetta. Energialaskusta lämmitys ja ilmastointi lohkaisevat noin puolet. Jo asteen vähennys tuo 5 %:n säästön lämmityskustannuksiin ja lämmityksestä johtuviin hiilidioksidipäästöihin.

"Oleskelutilojen lämpötilaksi suositellaan 20-22 astetta. Makuuhuoneeseen riittää 18-19 astetta. Huoneet, joita ei jatkuvasti käytetä, voivat olla huomattavasti viileämpiä, eihän huonekaluja varten tarvitse lämmittää," sanoo energiayhtiö Fortumin asiantuntija Harriet Katajisto.

Matalahiilidioksidinen elämäntapa ei tarkoita elämänlaadun heikkenemistä. Huonelämpötilan laskeminen on tästä hyvä esimerkki. Tutkimusten mukaan huonelämpötilan ollessa yli 22 astetta iho voi kuivua ja hengitystieongelmat lisääntyvät. Moni sanoo myös nukkuvansa paremmin viileämmässä.

Talkoissa mukana Suomen parhaat markkinoinnin tekijät

Kampanjoiden suunnittelusta vastaa seitsemän suomalaista mainostoimistoa. Kukin mainostoimisto suunnittele ilmastoaiheisen kokonaisuuden, jonka tarkoituksena on antaa suomalaisille konkreettisia keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseen.

Ensimmäisen Ilmastotalkoo-kampanjan on suunnitellut mainostoimisto SEK&GREY. Viikoilla 6-8 katukuvassa näkyvät mainokset muistuttavat meitä jokaista kodin säädyllisestä lämpötilasta vertaamalla lämmintä omakotitaloa kuumana höyryävään leivänpaahtimeen.

Kampanjan toteuttamiseen ovat osallistuneet talkoohengessä niin yritykset kuin yksityiset henkilötkin. Mallinrakentaja-artesaani Timo Pitkänen vastasi pienoismallista ja Viewmasters houkutteli mukaan valokuvaaja Pekka Stålnacken Tukholmasta. FakeGraphics on vastannut 3D- tuotannosta ja valokuvan käsittelystä. Mediatilat on kampanjalle luovuttanut JCDecaux ja Clear Channel. Kampanjan sponsorina ja energia-asiatuntijana toimii Fortum.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.