Mainos

Huonokuntoiset tankkerit kuriin

Uusi säädös rajoittaa huonokuntoisten tankkereiden liikennöintiä. Ympäristöjärjestö Greenpeacen mukaan Itämerellä on liikennöinyt viime vuosina kymmeniä nyt kiellettyjä laivoja.

Tänään voimaan astunut säädös rajoittaa huonokuntoisten tankkereiden liikennöintiä. YK:n kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n rajoitukset kieltävät muun muassa vanhimpien yli 20 000 bruttotonnin tilavuusluokan tankkereiden ja ennen vuotta 1982 valmistettujen raskasöljytankkereiden kulun. IMO päätti säädöksistä vuonna 2002 sattuneen öljytankkeri Prestigen onnettomuuden jälkeen.

Öljyä mereen

Ympäristöjärjestö Greenpeacen tutkimuksen mukaan tällaisia tankkereita on liikkunut Itämerellä viime vuosina. Venäjän, Viron ja Latvian satamissa vieraili joulukuun 2003 ja helmikuun 2005 välillä yli 60 laivaa, joiden on määrä lopettaa öljykuljetukset nyt tai viimeistään vuoden lopussa.

Laivojen joukossa oli muun muassa huonokuntoisia, yksirunkoisia laivoja sekä aluksia, jotka olivat aiemmin ajaneet karille tai joutuneet vaaratilanteisiin. Jotkin laivat olivat myös päästäneet öljyä mereen joko tahallisesti tai tahattomasti.

Greenpeace käytti tutkimuksensa päälähteenä vakuutusyhtiö Lloydsin Sea Searcher -tietokantaa. Järjestön meribiologin Sari Tolvasen mukaan aivan viime päivinä nyt kiellettyjä laivoja ei kuitenkaan ole havaittu.

Merenkulun ylitarkastajan Jorma Kämäräinen Merenkulkulaitoksesta kertoo, että tällaisia aluksia ei käy Suomen satamissa.

Yksirunkoisista eroon viimeistään 2010

IMO:n säädökset puuttuvat myös yksirunkoisten tankkereiden liikennöintiin. Vielä toistaiseksi niitä saa käyttää, mutta yksirunkoisista on tarkoitus luopua portaittain vuoteen 2010 mennessä.

Greenpeacen mukaan IMO:n uudet rajoitukset ovat merkittäviä, mutta riittämättömiä. Järjestön selvityksen mukaan tankkerin kaksoisrunko ei ole mikään tae aluksen turvallisuudesta, sillä etenkin mukavuuslippujen alla purjehtivat uudetkin laivat ovat usein olleet mukana vaaratilanteissa tai aiheuttaneet öljypäästöjä.

Järjestö myös muistuttaa siitä, että seuraavien 15 vuoden aikana Itämeren öljykuljetusten arvioidaan lisääntyvän jopa kolmikertaisiksi. Suomen pitäisi Greenpeacen mielestä painostaa IMO:a kiristämään tankkereiden turvamääräyksiä entisestään. Suomi itse ei voi valvoa tankkereita, jotka eivät käy Suomen satamissa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.