Mainos

Hyllymetreittäin sipsejä ja limsaa – ottaako kauppa vastuuta kuluttajan terveydestä?

Kuluttajan käyttäytyminen ohjaa viime kädessä sitä, mitä kaupan hyllyillä on tarjolla – siis sitä, mitä kauppias valikoimiinsa tilaa. Erilaisilla ohjeistuksilla, ilmiöillä ja trendeillä puolestaan on vaikutusta siihen, mitä kuluttaja ostoskoriinsa lataa.

Viime aikoina julkisuudessa on keskusteltu ravitsemussuosituksista, jotka julkistetaan ensi vuoden puolella. Suosituksia muotoileva ravitsemustyöryhmä on luvannut ottaa aiempaa tanakammin kantaa esimerkiksi D-vitamiinisuosituksiin, hiilihydraatteihin ja voin käyttöön. Miten kauppa mahtaa ottaa tällaiset suositukset huomioon omissa valikoimissaan? Tukeeko kauppa terveyssuosituksia?

– Kyllähän erilaiset ravitsemussuositukset ohjaavat kulutuskäytäntöjä. Ne ovat isossa kuvassa taustalla ohjeistamassa kuluttajia tietyntyyppiseen ruokavalioon ja kulutuskäyttäytymiseen. Sitä kautta ne ohjaavat myös elintarviketeollisuutta ja kauppojen valikoimia, valottaa Ruokakesko Oy:n myyntijohtajan Ari Sääksmäki.

Kaikki lähtee siis kuluttajasta. Tätä mieltä on myös S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu. Molempien mielestä on kuitenkin vaikea arvioida ennalta, mikä tänä päivänä muuttuu kulutustottumukseksi ja kuinka nopeasti.

– Me pyrimme seuraamaan ja ennakoimaan esimerkiksi tulevia ruokatrendejä, mikä vaikuttaa siihen, mitä teollisuudelta tulee meille ja miten me sitten jaamme tilaa kaupassa. Suomalaisten kauppojen valikoima kattaa jo varmasti esimerkiksi uusienkin ravintosuositusten mukaiset tuotteet. Enemmän on kuitenkin kyse siitä, mihin kuluttaja suuntaa ostohalunsa, Alarotu selvittää.

Toiveita tulee suoraan kuluttajiltakin

Kauppa ja elintarviketeollisuus seuraavat jatkuvasti ruoan maailmaa ja erilaisia ilmiöitä. Sieltä tulee vinkkejä kulutustottumusten mahdollisiin muutoksiin. Kuluttajat kertovat kauppiaille myös suoraan, mitä haluavat kaupan hyllyiltä löytää.

– Vahvimmat ja nopeimmat ilmiöt lähtevät siitä, että kuluttajat ottavat jonkin asian omakseen ja lähtevät toteuttamaan sitä omassa ostokäyttäytymisessään. Hitaampi tie on se, että kauppa tai elintarviketeollisuus työntävät ja yrittävät tarjota jotakin kuluttajille, Ruokakeskon Sääksmäki kertoo.

Kulutus jakautuu jyrkästi kahtia

Tämän päivän vahva ilmiö on Sääksmäen mielestä se, että kulutus polarisoituu.

– On joukko ihmisiä, jotka seuraavat hyvinkin tarkasti omaa ruokavaliotaan sekä erilaisia ohjeistuksia ja trendejä – ja kaikkia mahdollisia ilmiöitä, mitä ruoan ympärillä on olemassa. Toisaalta on joukko kuluttajia, jotka eivät ole tällaisessa mukana. Kaupan pitää tarjota kaikille kaikkea, Sääksmäki sanoo.

S-ryhmän Alarodun mukaan nykypäivänä on olemassa todella voimakkaita ilmiöitä, jotka tuntuvat nopeasti kulutuksessa. Niihin kauppa ja elintarviketeollisuus pyrkivät reagoimaan nopeasti.

– Karppaus on lähimenneisyydessä isoin tällainen ilmiö, joka kuitenkin on laantunut jonkin verran. On kuitenkin edelleen ihmisiä, joiden ostotottumuksissa karppaus näkyy ja johon vastataan, Ruokakeskon Sääksmäki sanoo.

Kauppa tunnistaa myös vastuunsa

Entä jos kuluttaja haluaa ostaa sipsejä ja limonadia entistä enemmän? Vastaako kauppa vaatimuksiin vai tunteeko kauppa vastuuta?

– Kyllä se meidän tehtävä on tarjota niitä tuotteita, mitä asiakkaat haluavat ostaa. Toisaalta vaikka kysyntää olisi vähänkin, me tarjoamme aina myös ne terveelliset vaihtoehdot rinnalle. Kyllähän meillä sellainen linjaus pitää olla eli tarjotaan kaikki vaihtoehdot kuluttajille, S-ryhmän Alarotu vastaa.

Sääksmäki on samoilla linjoilla.

– Kyllähän kauppa tunnistaa myös vastuunsa. Meillä tämä näkyy parhaiten omissa tuotteissamme, joissa on vuosien myötä vähennetty sokerin määrää, tuotu rasvaprosenttia alas ja monipuolistettu raaka-aineita, Sääksmäki kertoo.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.