Mainos

Hyvän hallinnon vaatimuksia tarkennetaan

Hyvän hallinnon vaatimukset kirjataan entistä tarkemmin lakiin. Valmisteilla olevaa uutta hallintolakia sovelletaan valtion ja kuntien viranomaisten lisäksi myös välilliseen julkiseen hallintoon eli esimerkiksi valtion liikelaitoksiin ja Kansaneläkelaitoksen tapaisiin julkisoikeudellisiin laitoksiin. Lakia on tarkoitus soveltaa myös sellaisiin yksityisiin toimijoihin, jotka hoitavat lain nojalla julkisia hallintotehtäviä.

Lakiehdotus on valmisteltu oikeusministeriössä virkatyönä. Lakiluonnos on lähetty lausuntokierrokselle.

Uusi laki korvaa vuodelta 1982 peräisin olevan hallintomenettelylain, asiakirjain lähettämisestä annetun lain vuodelta 1954 ja vuoden 1966 lain tiedoksiannosta hallintoasioissa.

Uudistuksen keskeinen ajatus on, että hyvä hallinto on myös hyvää asiakaspalvelua. Vaikka virkamiesten toiminnan pitää olla lainmukaista, viranomaisilta vaaditaan myös asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kielenkäyttöä.

Uudistus laajentaa myös viranomaisen neuvontavelvollisuutta. Viranomaisille on tarkoitus säätää yleinen velvoite vastata esitettyihin tiedusteluihin ja kysymyksiin kohtuullisessa ajassa. Neuvontavelvollisuus sisältäisi myös velvoitteen opastaa asiakas toimivaltaisen viranomaisen puheille.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.