Mainos

It-miljönääri Rytsölä oikeudessa jättisakoistaan

Informaatioteknologialla rikastuneelle Jaakko Rytsölälle luettiin tänään Helsingin käräjäoikeudessa syyte liikenteen vaarantamisesta.

Jaakka Rytsölä oikeudessa

Jutussa on kyse viime elokuisesta tapahtumasarjasta, jossa syyttäjän mukaan Rytsölä hurjasteli Ferrarillaan Helsingin keskustassa. Syytteen kiistäneen Rytsölän mukaan kyse ei ollut hurjastelusta, vaan joustavasta ajamisesta. Alunperin poliisit olivat kirjoittaneet Rytsölälle 12 päiväsakkoa, joiden summa nousi Rytsölän huikeiden tulojen ansiosta lähes 300 000 markkaan.

Syyttäjän mukaan Rytsölä oli kiihdyttänyt Ferrarillaan Mannerheimintien valoista Lönnrothinkadulle, jolla Rytsölä on oli tarpeettomasti vaihtanut kaistaa kolme-neljä kertaa muuta liikennettä häiriten. Lönkalta Rytsölä oli syytteen mukaan kääntynyt Fredrikinkadulle, jossa hän oli Kalevankadun risteyksen liikennevaloista lähtiessään kisaillut tuntemattomaksi jääneen Volvo-kuljettajan kanssa. Fredalla kaistaa oli vaihdettu turhaan vielä pari kertaa. Liikenneturvallisuus vaarantui, kun Rytsölä oli piittaamaton ja ajoi liian suurta tilannenopeutta, syyttäjä totesi.

Rytsölää seurannut poliisipartio pysäytti Ferrarin Kampin metroaseman tuntumassa. Poliisit kirjoittivat Rytsölälle sakon vuoden 1999 verotietojen perusteella. Summa nousi lähes 300 000 markkaan. Kyseessä ei kuitenkaan ollut Rytsölän ainoa jättisakko. Vähän myöhemmin hän ajoi Espoossa pientaloalueella ylinopeutta öiseen aikaan ja sai yli 500 000 markan sakot. Espoon sakot on maksettu.

Rytsölä kiisti

Jaakko Rytsölä vastusti Helsingissä saamaansa sakkoa, ja näin päädyttiin oikeuskäsittelyyn. Oikeudessa it-miljönääri kiisti edelleen pontevasti syyllisyytensä. Hän sanoi ajaneensa ehkä muita hieman nopeammin, mutta kaistoja hän ei ollut vaihdellut tarpeettomasti. Rytsölän mukaan Helsingin liikenteessä kaistanvaihto on normaalia ja keskustan kaduilla pitää usein väistellä pysähtyneitä autoja ja muuta liikennettä.

Hän kiisti myös kilpailleensa Fredalla Volvon kanssa. - Olin nähnyt, että poliisit olivat perässäni Fredalla, joten miksi ihmeessä olisin tehnyt jotain heidän edessään, Rytsölä sanoi. Rytsölän mukaan auto oli koko ajan hänen hallinnassaan, eikä hän ajanut ylinopeutta. Keskustassa on 40 km/h -rajoitus.

Oikeudessa kuultiin todistajina kahta Rytsölän pysäyttänyttä poliisia. Syyttäjän ajama juttu perustuu juuri heidän kertomuksiinsa. Videolaitteita ei mustassa maijassa ollut. Molemmat poliisit pitivät Rytsölän ajotyyliä sakkojen arvoisina. Muut autoilijat olivat joutuneet jarruttelemaan Rytsölän takia, kun hän oli kaistanvaihdoillaan kiilaillut ahtaisiin väleihin. Poliisien mukaan Rytsölä oli näin aiheuttanut vaaratilanteita. Poliisit kuitenkin myönsivät, että Rytsölä oli käyttänyt aina suuntavilkkua, eikä hän ollut ajanut ylinopeutta. Poliisit arvelivat, että suurimmillaan Ferrarin nopeus oli ollut 50-60 km/h.

Tulot 120 mk/kk

Oikeudessa tulivat esille myös Rytsölän tulot. Suomen sakkojärjestelmässä sakot määräytyvät henkilön tulojen perusteella. Rytsölä ei pitänyt vuoden 1999 verotietoja oikeana sakon laskemisperusteena. Hänen mukaansa sakot pitäisi laskea nykytuloista, jotka ovat 120 mk/kk. Rytsölän avustajan mukaan sakot pitää lain mukaan määrätä oikeudenkäyntiajan tulojen perusteella. Rytsölä sai suuret palkkatulot vuonna 1999, mutta viime vuonna tai tänä vuonna hänellä ei ole ollut lainkaan palkkatuloja.

- Myin vuonna 2000 osakkeitani noin 20 miljoonan markan arvosta, mutta muita tuloja ei ole puhelinetua lukuunottamatta ollut. Ei ole ollut tarvetta nostaa palkkaa, kun on säästöjä, Rytsölä sanoi. - Tuloni ovat siis muuttuneet olennaisesti vuodesta 1999, hän perusteli. - Osakkeiden luovutusvoitot ovat olleet satunnaisia tuloja, eikä suunnitteilla ole uusia osakemyyntejä.

Rytsölän avustajan mukaan sakot pitäisi siis laskea minimisakon mukaan. Näin 12 päiväsakosta kertyisi maksettavaa 480 markkaa. Rytsölän avustaja jätti oikeudelle myös kuluvaatimuksen, jonka summa oli 14 000 markkaa.

Oikeus antaa päätöksen ensi keskiviikkona kello 15.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.