Mainos

Itä-Suomen junayhteydet nopeutuvat

VR:n uusi kalusto saadaan liikenteeseen ensi syksyyn mennessä. Junavuorojen kokonaismäärä lisääntyy, mutta uudistuksen vaikutuksesta lippuhintoihin ei ole vielä tietoa. Aikatauluissa pysyminen riippuu rataverkon kunnosta, joka on tällä hetkellä huolestuttava.

Junayhteydet Helsingistä suureen osaan Suomea nopeutuvat ensi syyskuussa, kun Kerava-Lahti-oikorata valmistuu. Matkoja nopeuttaa myös Pendolino- ja InterCity-junien määrän lisääntyminen.

VR:n mukaan Pendolino-matkat Kuopiosta ja Kajaanista Helsinkiin nopeutuvat noin tunnilla. Mikkelistä ja Joensuusta Pendolino kulkee 45 minuuttia nykyistä nopeammin. Matka-aika Helsinkiin lyhenee merkittävästi myös muun muassa Lahdesta, Kouvolasta, Lappeenrannasta, Imatralta, Savonlinnasta ja Venäjältä.

Matka Kajaanista Helsinkiin nopeutuu vielä 15 minuutilla vuoden 2007 alussa, kun radan sähköistys valmistuu ja Pendolino-liikenne laajenee reitille.

Pikajunat korvataan Pendolinoilla

Ensi syksyyn mennessä VR:n uusi kalusto saadaan liikenteeseen. Tämän jälkeen lähes kaikki Etelä-Suomen kaukojunat ovat IC- tai Pendolino-junia.

- Pendolino ja IC-vuoroja tulee etenkin aamun ja iltapäivän parhaisiin lähtöaikoihin, VR Osakeyhtiön henkilöliikennejohtajan Antti Jaatinen kertoo.

Eniten Pendolinoja tulee lisää reiteille Helsingistä Tampereelle, Kouvolaan ja Jyväskylään. Samalla pikajunien määrä vähenee.

Uudistuksessa junavuorojen kokonaismäärä lisääntyy noin viisi prosenttia. Jaatisen mukaan uudistuksen vaikutuksista junamatkojen hintoihin ei ole vielä päätetty, mutta tavoitteeena on, että hinnat pysyvät kilpailukykyisinä. Hintoihin kuitenkin vaikuttanee se, että Pendolino-liput ovat runsaat 10 prosenttia IC-lippuja kalliimpia.

Myöskään lähiliikenteestä oikoradalla ei ole vielä päätetty.

Pendolinot pysähtyvät myös Tikkurilassa

Syksystä lähtien kaikki Pendolinot ja Venäjän-junat alkavat pysähtyä Tikkurilassa, koska yhteyksiä Helsinki-Vantaan lentoasemalle halutaan parantaa. Tikkurilasta kulkee linja-auto lentokentälle 10-15 minuutin välein.

Tikkurilasta tulee uudistuksessa vaihtoasema matkustajille, jotka tulevat idästä ja jatkavat pohjoiseen.

Hämeenlinnassa Pendolinot eivät syksystä lähtien enää pysähdy. Sinne pääsee kuitenkin Helsingistä IC-junalla kerran tunnissa.

Idästä Länsi- ja Pohjois-Suomeen kulkevien junien matka-aikoihin ei uudistuksen pitäisi vaikuttaa merkittävästi.

Syksyn uudistuksen yhteydessä lopetetaan viisi pysähdyspaikkaa pienten matkustajamäärien vuoksi. Nämä paikat ovat Taavetti, Jalasjärvi, Härmä, Kuivaniemi ja Ii.

Yöjunaliikenne Turusta Joensuuhun ja Helsingistä Pieksämäen kautta Ouluun jatkuu ainakin syyskuun alkuun asti. Näiden yhteyksien jatko riippuu VR:n ostomäärärahoista.

Suora yöliikenne Kemijärvelle loppuu 3.9. Tämän osuuden liikenne on sen jälkeen tarkoitus hoitaa jatkoyhteysjunalla.

VR:n kiskobussiliikenne laajenee jo tänä vuonna. Iisalmen ja Ylivieskan välinen kiskobussivuoro aloittaa 7. joulukuuta. Ensi vuoden alussa kiskobussit alkavat kulkea väleillä Savonlinna-Parikkala, Tampere-Haapamäki ja Karjaa-Hanko.

Lisäksi kiskobussit korvaavat osan Jyväskylän ja Seinäjoen välisistä vuoroista ensi syksynä.

Rataverkon kunto huolestuttaa

VR Osakeyhtiön henkilöliikennejohtajan Antti Jaatisen mukaan Suomen rataverkon kunto on huolestuttava. Hänen mukaansa kolmannes nykyisestä rataverkosta vaatisi pikaista kunnostusta.

Toimitusjohtaja Tapio Simoksen mukaan rataverkon pitämiseen nykyisellä tasolla tarvittaisiin rahaa 30-40 miljoonaa euroa budjetoitua enemmän. Kiireisiä kunnostuskohteita olisivat muun muassa välit Seinäjoki-Oulu ja Luumäki-Lahti.

Myös uusissa aikatauluissa pysyminen riippuu rataverkon kunnosta. Uudet aikataulut on mitoitettu nykykuntoiselle verkolle, joten verkon huononeminen hidastaisi junia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.