Mainos

Itämeren maat ryhtyvät yhteiseen merenmittaukseen

Itämeren kasvanut alusliikenne ja eritoten öljykuljetukset ovat kiirehtineet rantavaltioita sopimaan yhteisestä merenmittaussuunnitelmasta. Kyse on huomattavavasta panostuksesta merenkulun turvallisuuteen. Nykyajan turvallinen navigointi edellyttää, että merenmittaustiedot ovat luotettavia, tarkkoja ja kattavia.

Laajoilta osin Itämeren reittien merenmittaustiedot ovat jopa sata vuotta vanhoja ja ne perustuvat puutteellisiin ja tarkkuudeltaan riittämättömiin mittauksiin. Lisäksi pohjan syvyyssuhteet ovat voineet aikojen kuluessa muuttua. Täten vanhat tiedot eivät enää vastaa nykyisen navigoinnin tarpeita. Hanke aloitetaan heti ja sitä valvovan työryhmän puheenjohtajana toimii aluksi diplomi-insinööri Juha Korhonen Merenkulkulaitoksesta.

-Suunnitelman loppuunsaattaminen on kymmenen vuoden urakka ja siihen osallistuvat kaikkien rantavaltioiden merikartoituslaitokset, sanoo Korhonen.

Itämeren merenmittauskomissio (Baltic Sea Hydrographic Commission) on laatinut Itämeren alueelle yhteisen merenmittaussuunnitelman. Sen tavoitteena on parantaa Itämeren merenkulun turvallisuutta koordinoimalla merenmittausta kaikilla Itämeren tärkeimmillä reiteillä.

Merenmittaustietojen saattamisesta ajan tasalle päätettiin Itämeren suojelukomission ministerikokouksessa syyskuussa 2001. Tavoitetta varten laadittiin yhteinen merenmittauksen tavoiteohjelma. Merenmittaukset suoritetaan uusimpien standardien mukaisesti. I

tämeren liikenne on kasvamassa. Myös alusten koko ja nopeudet kasvavat. Numeeriset navigointimenetelmät ja elektroniset kartat ja satelliittipaikannus yleistyvät navigoinnissa. Nämä kaikki edellyttävät entistä tarkempia merenmittaustietoja reiteistä ja muista merenkulkuun käytettävistä alueista.

Puutteelliset karttatiedot voivat olla syynä onnettomuuksiin, joiden seurauksena voi olla ihmishenkien menetyksiä tai vakavia taloudellisia vaikutuksia ja ympäristön pilaantumista. Suunnitelman toteutumisen seurantaan ja sen ajantasaistamiseen on perustettu työryhmä, jossa kaikki Itämeren maat ovat mukana.

Suomi toimii aluksi tämän työryhmän puheenjohtajana. Suomen osalta suunnitelma täydentää hyvin merenkulkulaitoksen Navi-ohjelmaa, jolla Suomen väylien tiedot saatetaan navigoinnin kannalta hyvään kuntoon.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.