Mainos

Jää Porvoon tankkerihaverin syy?

Tankkerin lasti saatiin tyhejennettyä iltapäivään mennessä. Laivassa ei todettu lasti- tai polttoainevuotoja.

Alustavien arvioiden mukaan jäätilanne yllätti rantapenkkaan ajaneen tankkerin Porvoossa eilisaamuna, toimistopäällikkö Ove Hagerlund Merenkulkulaitoksen Suomenlahden tarkastusyksiköstä kertoi. Tapahtumien kulku selviää aikanaan Helsingin merioikeudelle annettavassa meriselityksessä.

- Jäätilanne yllätti luotsin ja miehistön. Jos he olisivat huomanneet aiemmin hankalan jäätilanteen, laiva olisi pysäytetty ajoissa, ja se olisi ottanut pakkia, Hagerlund totesi.

Jäämassojen voima esti ilmeisesti laivan oikaisuliikkeen.

- Isojen jäälauttojen ja murikoiden takia aluksen perä ei kääntynyt haluttuun suuntaan, ja laiva ajautui rantaan, Hagerlund sanoi. Hän muistutti, että johtopäätökset ovat alustavia eikä hän ole saanut laivan miehistön lausuntoa onnettomuustilanteesta.

Man-saarelle rekisteröidyn Weserstern-tankkerin 7500 tonnin teollisuusbensiinilasti saatiin tyhjennettyä tänään kello 15:n maissa. Tankkerin lasti imettiin Borealiksen säiliöön Kilpilahden öljysataman purkauslaiturissa.

Aluksen pohjan kuntoa päästiin tutkimaan iltapäivällä sen jälkeen, kun lasti oli tyhjennetty. Tankkeri ajoi päin rantaa Porvoon Kilpilahden jalostamolla eilen noin kello 9.30. Tankkerissa ei todettu lasti- tai polttoainevuotoja.

Aluksen irrotus sujui nopeasti ja ilman ongelmia. Merenkulkulaitoksen mukaan aluksen 15 hengen miehistöllä ei ollut missään vaiheessa hätää.

Tankkerissa on kaksoisrunko, ja koska lasti ei vuoda, alusta ei puomitettu.

Saksassa rakennettu alus on 127 metriä pitkä ja vetoisuudeltaan 10 965 tonnia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.