Mainos

Jääkiekko on urheilusponsoroinnin suosikki

Yritykset tukevat Suomessa jääkiekkoa ylivoimaisesti enemmän kuin muita urheilulajeja. Urheilujohtamisen, -markkinoinnin ja yrittäjyyden tutkijan mukaan kehno taloustilannekaan ei ole vielä vaikuttanut yritysten tukisummiin urheilulle.

– Viime vuosina summat ovat olleet lievässä kasvussa, tosin on ollut paljon puhetta siitä, että yritykset suuntaisivat tukeaan yhteiskuntavastuullisempiin kohteisiin, esimerkiksi huippu-urheilusta lasten- ja nuorten urheiluun, Turun kauppakorkeakoulun tutkija Arto Kuuluvainen kertoo.

Kuuluvaisen arvion mukaan suomalaisyritykset sijoittivat sponsorointiin noin 171 miljoonaa euroa vuonna 2011. Tästä noin 57 prosenttia (97 miljoonaa) meni urheilulle, josta suurin osa jääkiekolle.

Urheilujoukkueet toimivat Kuuluvaisen mielestä hyvin yritysten paikallisen brändin rakentajina.

– Kun oman kaupungin joukkuetta tuetaan, haetaan mielikuvaa yhteisestä menestyksestä ja saadaan edelleen myös näkyvyyttä sponsoroinnin kohteen kautta, Kuuluvainen sanoo.

Kaikki julkisuus ei sponsoreille kelpaa

Urheilu ja sponsorointi eivät pärjää ilman julkisuutta. Sponsoreille kaikki julkisuus ei kuitenkaan ole hyvää julkisuutta.

– Puhutaan, että urheilu, sponsorointi ja media muodostavat kolmiyhteyden. Hyvät asiat kentillä tuovat positiivista mediahuomiota, joka taas tukee sponsoroivan yrityksen bisnestä. Sama kehä toimii tietysti myös toisinpäin, kuten nyt vaikkapa näissä kaukaloväkivaltatapauksissa, Kuuluvainen tuumaa.

Aloitteen markkinointiyhteistyöstä ottavat Kuuluvaisen mukaan seurat tai urheilijat. Sponsorointipäätökset saatetaan kuitenkin joskus tehdä puhtaasti fanipohjalta.

– Tämä ei ole tietenkään kaikkein ammattimaisin tapa tehdä sponsorointistrategiaa. Edistyksellisimmät firmat ovat rakentaneet strategian, jonka mukaan päätökset tehdään.

Kuuluvainen nostaa hyväksi esimerkiksi pesäpalloon, jääkiekkoon ja vammaisurheiluun satsaavan Varamiespalvelun, eli VMP:n.

– Näin yritys tavoittaa haluamansa yleisön pienillä paikkakunnilla sekä suuremmissa kaupungeissa. Lisäksi VMP osoittaa myös yhteiskuntavastuullisuuttaan sponssaamalla vammaisurheilijoita (mm. Leo-Pekka Tähti).

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.