Mainos

Joukkoliikenne ei ole kilpailukykyistä

Joukkoliikenteen pitäisi olla nykyistä nopeampaa ja monipuolisempaa, jotta se pystyisi kilpailemaan henkilöauton kanssa. Valtaosa matkoista tehdään omalla autolla.

Joukkoliikenteen palvelutasossa on parantamisen varaa. Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan joukkoliikenteen pitäisi olla nykyistä nopeampaa ja monipuolisempaa, jotta se pystyisi kilpailemaan henkilöauton kanssa. Nykyisellään vain pääkaupunkiseudun sekä osin Turun ja Tampereen joukkoliikenne ovat tällä tasolla.

Valtaosa matkoista tehdään omalla autolla. Ministeriön selvityksen mukaan joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi tehokkaimmin, jos matka-ajat lyhenisivät. Ongelmana on kuitenkin ruuhkien aiheuttama myöhästely sekä toimimaton aikataulusuunnittelu.

Keskisuurissa kaupungeissa joukkoliikenteen kilpailukykyisyyttä heikentää myös tarjonnan heikkeneminen kesäisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Keskisuurilla tarkoitetaan tässä yhteydessä niitä seutuja, joiden keskuskaupungissa on 40 000-150 000 asukasta.

-Koulujen lukukaudet näkyvät aikatauluissa, erityisesti silloin, kun mennään itse keskuskaupungin ulkopuolelle, kertoo yli-insinööri Marcus Merin liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Palvelutaso heikkenee ympäryskunnissa

Muutenkin liikenteen palvelutaso on heikompi heti, kun siirrytään itse keskuskaupungista ympäryskuntiin. Tämä näkyy jopa pääkaupunkiseudulla: aivan Helsingin kupeessakin on kuntia, joissa esimerkiksi bussien vuoroväli on kilpailukykyisyyden kannalta liian harva.

Merinin mukaan joukkoliikenteen palvelutaso vaihtelee suuresti kaupunkiseuduittain. Keskisuurissakin kaupungeissa on niitä, joiden liikenne on ministeriön asettamalla tavoitetasolla. Siitä on kuitenkin vielä matkaa henkilöauton kanssa kilpailukykyiselle tasolle.

-On tärkeää huomata, ettei kaikkialla edes voida päästä kilpailukykyiselle tasolle, eikä siihen ole tarkoitus pyrkiäkään, Merin kertoo. -Pitää kuitenkin osata tunnistaa ne kaupunkiseudut, joilla tavoite on realistinen. Näiden selvitysten perusteella suurimmat keskisuurista kaupunkiseuduista ovat alueita, joilla sille olisi perusteltua pyrkiä.

Ministeriön selvityksessä tarkasteltiin suurten ja keskisuurten kaupunkien paikallisliikennettä sekä kaukoliikennettä.

Selvityksen mukaan joukkoliikenteen lippujärjestelmiä ja aikataulusuunnittelua tulisi kehittää. Parannettavaa olisi myös tiedotuksessa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.