Mainos

JSN jakoi useita langettavia päätöksiä – syinä piilomainonta, yksipuolisuus ja virheen korjaus

Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut Iltalehdelle langettavan päätöksen piilomainonnasta ja journalistisen päätösvallan luovuttamisesta toimituksen ulkopuolelle. Kyse oli jutuista, joissa kerrottiin Veikkauksen erilaisten pelien voittajista.

Lähteinä oli käytetty Veikkauksen tiedotteita, joissa voittajat esiintyivät nimettöminä. JSN:n mukaan tämä oli ongelmallista, koska toimitus ei voinut päättää haastattelujen sisällöstä eikä varmistaa niiden todenperäisyyttä.

Vastaavia haastatteluja oli julkaistu muissakin lehdissä, mutta vain Iltalehdestä oli kanneltu.

Iltalehden päätoimittaja Petri Hakala pitää tarkastelua tärkeänä linjanvetona.

Yksipuolista kielteisyyttä

Turun Sanomat julkaisi jutun, jossa saatettiin Oikeutta eläimille -yhdistys erittäin kielteiseen valoon. Lehti ei kuullut yhdistystä samassa yhteydessä eikä myöntänyt yhdistykselle omaa kannanottoa. JSN:n mukaan Turun Sanomat rikkoi hyvää journalistista tapaa.

Yle Österbotten nauhoitti kunnanhallituksen varapuheenjohtajan haastattelun puhelimessa, mutta ei kertonut etukäteen, että nauhoituksesta lähetettäisiin osia radion uutis- ja aamulähetyksissä. JSN:n langettava päätös syntyi äänin 12-1.

Virheitä korjaamatta

Satakunnan Kansa, Keskisuomalainen ja Östnyland rikkoivat JSN:n mukaan hyvää journalistista tapaa, koska ne jättivät virheen korjaamatta.

Keskisuomalainen kertoi pääkirjoituksessaan, että julkisen sektorin lääkärien toimiminen myös yksityisvastaanotoilla on suomalainen erikoisuus.  

Östnylandin julkaisemassa jutussa kantelijan yrityksestä oli väärä kuva, jonka perusteella kantelija leimattiin sosiaalisessa mediassa rasistiksi. Lehti ei kertonut virheestä eikä siitä, miten ja milloin se on korjattu.

Satakunnan Kansan vieraskolumnistin tekstissä oli olennainen asiavirhe. Lehti korjasi sen hitaasti verkossa, mutta ei lainkaan painetussa lehdessä.

Kaikki langettavan päätöksen saaneet lehdet kuuluvat mediayrityksiin, jotka omistavat STT:n osakkeita. Myös Yle on STT:n omistajataho.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.