Mainos

Juhannus tuplaa alkoholijuomien myynnin

Juhannus on kulta-aikaa Alkolle. Alkoholijuomia ostetaan tällä viikolla jopa 240 miljoonalla markalla. Tänä vuonna hyvin käyvät kaupaksi esimerkiksi kevytsiiderit.

Suomalaiset kuvittelevat näin juhannuksena, että viina on viisasten juoma.

Vähemmän kaloreita sisältävät kevytsiiderit käyvät kaupaksi kasvavalla tahdilla. Vaikka siiderien kokonaismyynti on laskenut tänä vuonna lievästi, on light-siidereitä ostettu yhä enemmän. Ostoskoriinsa kevytsiiderin nappaa yleensä nainen, mutta myös miehet maistelevat keinotekoisilla makeutusaineilla höystettyjä alkoholijuomia.

-Toimme ensimmäisen light-tuotteen markkinoille huhtikuussa ja se on käynyt kaupaksi yli odotusten. Tällä hetkellä light-siiderien osuus on noin 20 prosenttia siiderien kokonaismyynnistä, mutta luku on jatkuvassa kasvussa, kertoo markkinointijohtaja Panu Vuorimaa Koffilta.

Kevysiiderien suosioon arvellaan vaikuttavan ainakin sen, että siidereitä on aiemmin pidetty varsinaisina sokeripommeina. Kevytsiiderit sisältävät alle puolet sokerilla makeutettujen juomien kalorimäärästä.

-Light siiderissä kiinnostavat varmasti hyvä maku ja myös se, että tietynlainen kaloriajattelu on voittamassa sijaa kuluttajien keskuudessa, pohtii varatoimitusjohtaja Ralf Hollmen Hartwallilta.

Makua kevytsiidereihin antavat keinotekoiset makeutusaineet aspartaami ja asesulfaami K. Pitkään markkinoilla olleet lähes kalorittomat kevytlimsat sisältävät samoja makeutusaineita.

-Pienen kalorimäärän kevytsiidereihin tuo kuitenkin juoman pohjana käytetty viini, Hollmen kertoo. Kevyt- ja tavallisten siiderien sekä muiden alkoholijuomien myynti nousee roimasti juhannusta edeltävällä viikolla. Panimoista kerrotaan, että juomien kysyntä lähes tuplaantuu juhannuksen alla.

Alkoissa riittää vilinää

Viiniä menee kaupaksi myös.

Keskikesän juhlaa edeltävällä viikolla Alkon myymälöissä riittää väkeä jonoiksi asti. Juhannus on joulun jälkeen tuottoisinta aikaa Alkolle. Juhannusjuomia hamstraavien arvellaan ostavan tällä viikolla Alkoista juomia yhteensä noin 240 miljoonalla markalla. Vilkkain päivä pitkäripaisissa on aatonaatto eli torstai. Silloin juomat vaihtavat omistajaa niin tiuhaan, että päivän myynti haukkaa noin 45 prosenttia Alkon juhannusviikon kokonaismyynnistä.

-Torstaina kaikkien Alkojen ovet pysyvät auki kello 20:een saakka. Juhannusaattona ostoksilla voi käydä klo 13:een asti, muistuttaa viestintäjohtaja Mika-Pekka Miettinen Alkosta. Miettisen mukaan juhannuksena suositaan mietoja juomia, varsinkin siidereitä ja long drink -juomia. Siiderien myynti harppaa kolminkertaiseen ja long drinkien myynti 2,6-kertaiseen nousuun keskikesän juhlan alla. Myös valkoviinejä ostetaan reilusti ja jopa rose -viinit käyvät 2,2 kertaa normaalia paremmin kaupaksi. Mökeille ja muihin rientoihin hankitaan myös väkeviä juomia.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.